Wafae Charaf
© Privéfoto

Marokkaanse activiste Wafae Charaf vrij

Op 7 juli is de Marokkaanse activiste Wafae Charaf vrijgelaten. Zij had haar gevangenisstraf van twee jaar uitgezeten. Zij bedankt iedereen die voor haar in actie kwam.

De 27-jarige Charaf werd in 2014 tot twee jaar cel veroordeeld omdat ze een klacht had ingediend wegens marteling door politieagenten, nadat deze haar hadden opgepakt bij een demonstratie. Ze werd veroordeeld voor het ‘valselijk aangeven van marteling’ en ‘het belasteren van de Marokkaanse politie’. Amnesty beschouwde haar als gewetensgevangene en kwam in actie.

In 2015 vroegen meer dan 200.000 Amnesty-activisten van over de hele wereld om de onmiddellijke vrijlating van Charaf. Op Marokkaanse ambassades over de hele wereld werden petities aangeboden en mensen kwamen in actie via sociale media.

Brieven waren steun voor Charaf

De Marokkaanse autoriteiten lieten Charaf niet vrij, maar de acties zorgden er wel voor dat zij zich beter voelde. Op 25 juli 2016 bezochten Amnesty-onderzoekers haar en zij bedankte alle Amnesty-leden hartelijk. Ze zei dat hun brieven haar kracht en vastberadenheid voor haar strijd gaven en dat zij haar de moed gaven verder te gaan met haar leven en haar studie af te maken.