Mao Hengfeng mag naar huis

De Chinese mensenrechtenverdediger en gewetensgevangene Mao Hengfeng werd op 8 februari vrijgelaten. De Chinese autoriteiten staan haar toe de rest van haar straf thuis uit te zitten. Mao Hengfeng bedankt iedereen die voor haar in actie kwam.

Op 8 februari haalde haar familie haar op van het Yangpu detentiecentrum in Shanghai. Volgens haar man werd Mao vrijgelaten omdat er wereldwijd actiegevoerd werd voor haar vrijlating. De afgelopen twee maanden had de advocaat van Mao Hengfeng opgeroepen haar op medische gronden vrij te laten. Dat de autoriteiten van het heropvoedingskamp weigerden haar op te nemen omdat haar gezondheid zo slecht was, kan ook een rol hebben gespeeld bij de beslissing om haar naar thuis te sturen.

In eenzame opsluiting

Toen Mao Hengfeng op 30 september 2012 in Beijing een festival bezocht, werd ze gevolgd door twintig mannen in burger. Ze probeerde zich in een openbaar toilet te verstoppen, maar werd er door een aantal mannen uitgetrokken. Ze sloegen en schopten haar en duwden haar op de grond. Ze werd in een busje geduwd en voor ondervraging naar het politiebureau gebracht.

Een maand later werd ze tot 18 maanden ‘heropvoeding door dwangarbeid’ veroordeeld, omdat ze eerder dat jaar had deelgenomen aan een herdenkingsbijeenkomst voor de overleden activist Teng Jingdi. Mao Hengfeng werd in eenzame opsluiting vastgehouden, in een donkere cel zonder ramen en had geen toegang tot warm water totdat haar gezondheid verslechterde. Ze lijdt aan zeer hoge bloeddruk en had tijdens haar gevangenschap ernstige hoofdpijn en diarree.

Mao Hengfeng komt nu thuis tot rust en heeft bij Amnesty haar dank uitgesproken voor de acties voor haar vrijlating.