Ivoorkust: Cyclus van geweld maakt verzoening onmogelijk

Het Ivoriaanse leger zet straffeloos geweld in tegen aanhangers van voormalig president Gbagbo. Aanhoudende buitengerechtelijke executies, politiek gemotiveerde arrestaties en marteling maken verzoening in het land moeilijk, stelt Amnesty in een nieuw rapport.

Na afloop van het geweld na de verkiezingen in Ivoorkust in 2010 richtte de huidige president Ouattara een nieuw leger op. Hierin werden onder andere soldaten die voormalig president Gbagbo steunden, opgenomen. Dit nieuwe leger had ‘een krachtig instrument voor sociale cohesie’ moeten worden. Maar nog steeds wordt de Ivoorkust geplaagd door ongestraft geweld tegen aanhangers van Gbagbo.

Marteling in de gevangenis

In september en oktober 2012 bezocht een delegatie van Amnesty International een aantal detentiecentra bezocht. De gevangenen die veelal vanwege hun politieke of etnische achtergrond vastzitten, vertelden hen dat zij geen contact hadden met hun families, advocaten of artsen. Veel families hoorden van Amnesty voor het eerst waar hun familielid was.

Gedetineerden en voormalig gedetineerden vertelden hoe ze werden gemarteld met elektriciteit of gesmolten plastic om hen te dwingen bekentenissen over deelname aan gewapende aanvallen af te dwingen. Ten minste twee gevangenen zijn overleden als gevolg van marteling.

Een man vertelde Amnesty hoe hij 49 dagen met 27 anderen vastzat in een cel van vier vierkante meter zonder sanitair. ‘We moesten naar het toilet gaan in zakken. We kregen slechts één maaltijd per dag en kregen enkel één liter water per 48 uur.’

Aanval op ontheemdenkamp

Het Amnesty-rapport beschrijft ook een aanval op een kamp van ontheemden in juli 2012. In het kamp verbleven vooral leden van de etnische groep de Guéré. Zij worden gezien als aanhangers van Gbagbo. Bij de aanval vielen ten minste veertien doden, hoewel waarschijnlijk nog veel meer lichamen in waterputten zijn gedumpt.

De aanval vond plaats in Nahibly (vlakbij Duékoué) in het westen van Ivoorkust en werd geleid door de militiegroep de Dozos,gewapende leden van de lokale gemeenschap en delen van het leger.

Wat wil Amnesty International?

Ivoriaanse autoriteiten falen in het garanderen van gerechtigheid en compensatie. Daarom roept Amnesty International op tot het in het leven roepen van een internationale onderzoekscommissie om de aanval op Nahibly te onderzoeken.

Tevens roept Amnesty International de Ivoriaanse autoriteiten op de mensenrechtenschendingen gepleegd door milities en het leger in een klimaat van straffeloosheid, te beëindigen. Als er geen maatregelen worden getroffen om de veiligheidsdiensten onder controle te brengen, dan loopt Ivoorkust het risico op een opeenvolging van politieke crises, en is nationale verzoening ver weg.

Lees het Amnesty-rapport: Côte d’Ivoire: The victors’ law