Libië: grootschalige schendingen door losgeslagen milities

Een jaar na het begin van de Libische opstanden wordt het land geteisterd door grootschalige schendingen van de mensenrechten door gewapende milities. Ze opereren volkomen straffeloos en zijn een ernstige belemmering voor de wederopbouw van staatsinstituties.

Dat staat te lezen in het nieuwe Amnesty-rapport Militias threaten hopes for new Libya. Het rapport beschrijft grootschalige en zeer ernstige schendingen, waaronder oorlogsmisdrijven, door een veelheid aan milities. Slachtoffers zijn vaak mensen die worden verdacht van Kadhafi-sympathieën. Ze worden onwettig gevangengenomen en gemarteld – soms tot de dood erop volgt.

Wraakactie op Tawargha

De losgeslagen milities richten zich ook op Afrikaanse migranten en vluchtelingen, en bij wraakacties raken soms hele gemeenschappen ontheemd. Zo verdreven milities uit Misratah de hele bevolking van Tawargha, zo’n 30.000 mensen. Ze plunderden hun huizen en staken deze in brand. Het was een wraakactie voor daden begaan door enkele inwoners van Tawargha.

Geen onderzoek naar schendingen

De autoriteiten doen niets om de schendingen te onderzoeken of de verantwoordelijken voor het gerecht te brengen. Er is niet één goed onderzoek gedaan naar de berichten van marteling, zelfs niet wanneer de slachtoffers waren overleden op een van de hoofdkwartieren van de milities of in ondervragingscentra die, al dan niet formeel, zijn verbonden aan de centrale autoriteiten. Ook naar andere ernstige schendingen van de mensenrechten, zoals buitengerechtelijke executies, is geen onderzoek ingesteld.

Moordpartij in Sirte

Op een video die in het bezit is van Amnesty, is te zien hoe militieleden 29 gevangenen mishandelen en bedreigen. ‘Neem ze mee en dood ze allemaal’, wordt er gezegd. Hun dode lichamen werden drie dagen later gevonden, samen met die van 36 anderen, in een hotel in Sirte dat dient als basis van oppositiestrijders. De meesten waren door het hoofd geschoten, met hun handen op hun rug gebonden.