© Foto: Peter Wassing

Levende Stenen voor Toby Perez Riquelme en de jongerenambassadeurs

INLIA jubileumweekend, 22-23 juni 2018

Vorig weekend was er een jubileumweekend georganiseerd door INLIA Groningen. Het weekend stond in het teken van  ‘30 jaar Charter van Groningen’. Er vinden vele verschillende en indrukwekkende activiteiten plaats.

Een rondvaart met een boot uit Lampedusa. 282 vluchtelingen maakten de overtocht op dit kleine bootje, aan boord vertelt een vluchteling erover.

Verwelkomen van de dokter van Lampedusa. Dokter Bartólo opent twee containers met foto’s van zijn hand. Beelden uit zijn dagelijkse realiteit als arts aan de frontlijn van het humanitaire drama op de Middellandse Zee. Waar de foto’s in de glazen container toegankelijker zijn en ook geslaagde reddingen bevatten, tonen de foto’s in de ‘gesloten’ zeecontainer de schokkende werkelijkheid van de vele gewonden, verminkten, doden.

De zaterdagochtend begint ingetogen, met een bijeenkomst in de Doopsgezinde Kerk, waarin het ontstaan van het Charter dertig jaar geleden toegelicht wordt. Ook nu nog sluiten zich ‘nieuwe’ kerken aan bij het verbond, door het Charter op deze historische plaats te ondertekenen.

Er is op het terrein nog veel meer te zien. Zowel Defence for Children als Amnesty International Groningen hebben een expositie ingericht, er wordt een kunstwerk onthuld èn er staan tenten die verwijzen naar het tentenkamp van weleer in Drenthe.

Uitreiking Levende Stenen

Op zaterdagmiddag in de Martinikerk kent INLIA meerdere Levende Stenen toe, de onderscheiding van INLIA voor mensen die zich bijzonder inzetten voor vluchtelingen in nood en daarmee tot voorbeeld zijn van ons en anderen.

De eerste steen gaat op voordracht van Amnesty International naar Toby Perez Riquelme uit Amsterdam die eigenhandig inzamelacties houdt voor bijvoorbeeld vluchtelingen in Calais, waar hij kleding naartoe brengt en uitdeelt. Hij ontvangt de Levende steen uit handen van Europa’s meest befaamde arts, dokter Pietro Bartólo, die de Levende Steen zelf in 2016 ontving. Toby zegt door te zullen gaan met zijn acties, “gewoon omdat mensen het nodig hebben”. Hij haalt zijn schouders erbij op met de achteloosheid die zestienjarige jongens gegeven is.

Op voordracht van Defence for Children krijgt het team jongerenambassadeurs gezamenlijk de tweede Levende Steen. Zij zijn zelf oud-vluchtelingen en strijden nu voor andere kinderen en jongeren: ze strijden voor een eerlijk kinderpardon. De ambassadeurs, die vrijdag meewerkten aan het eerste onderdeel van ons jubileumprogramma in het Grand Theatre, weten tot op dat moment niet dat ze geëerd gaan worden. Alleen wie op het podium staat kan zien dat de ogen verdacht vochtig worden. Toch blijken ze ondanks emotie en verrassing verdraaid scherp te blijven; pal na de ontvangst van de Steen zeggen ze direct door te gaan met hun strijd, “want politici en bestuurders doen er veel te lang over om dingen aan te pakken en op te lossen”.  Ze krijgen een daverend applaus.