Gulzar Diushenova
© Svetlana Zelenskaya/Amnesty International

Kirgizië: goed nieuws voor mensen met een handicap

Het parlement van Kirgizië heeft de eerste stap gezet richting de ratificatie van de VN-conventie inzake rechten van personen met een handicap.

Amnesty verwelkomt de ontwikkeling, zegt Anna Kirey, onderdirecteur Oost-Europa en Centraal-Azië bij Amnesty: ‘Er werd unaniem voor gestemd. We hopen dan ook dat de uiteindelijke ratificatie snel doorgang zal vinden. Als dat eenmaal is gebeurd, moeten mensen met een handicap centraal staan bij elke stap die de overheid zet in het kader van de implementatie van de conventie. Ze moeten bijvoorbeeld lid worden van werkgroepen of comités.’

Tastbare resultaten

Amnesty voelde zich vereerd dat ze samen mocht werken met Kirgizische partners in de campagne voor de ratificatie van de VN-conventie, zegt Kirey: ‘Samen hebben we tastbare resultaten geboekt in de strijd tegen vooroordelen en misverstanden, en hebben duidelijk gemaakt dat het gunstig is voor de Kirgizische economie als het land voldoet aan de eisen van de conventie.’

Kirgizië is een van de drie voormalige Sovjetstaten die de VN-conventie inzake rechten van personen met een handicap wel hebben getekend, maar nog niet hebben geratificeerd (bekrachtigd). De andere twee zijn Tadzjikistan en Oezbekistan.

Gulzar Duishenova

Tijdens Write for Rights 2018 schreven we voor Gulzar Duishenova uit Kirgizië. In 2002 werd ze aangereden door een dronken automobilist. Sindsdien kan ze niet meer lopen. Al snel kwam ze erachter dat je op ernstige problemen stuit als je in Kirgizië vrouw bent én gehandicapt. Dus besloot Gulzar om te strijden tegen de ongelijke behandeling van mensen met een handicap, en dan vooral vrouwen. In onze brieven riepen we de parlementsvoorzitter van Kirgizië op een einde te maken aan discriminatie van mensen met een handicap.

Meer over dit onderwerp