Landschap in Iran
© De Agostini/Getty Images

Iran: honderden Ahwazi gearresteerd

De Iraanse autoriteiten hebben honderden leden van Arabische Ahwazi-minderheid gearresteerd in de provincie Khuzestan in het zuidwesten van het land.

De golf van arrestaties volgt na een gewapende aanval op een militaire parade in de stad Ahvaz vorige maand. Daarbij werden zeker 24 mensen gedood en raakten meer dan 60 mensen gewond.

Willekeurige arrestaties

‘Het grote aantal arrestaties is zeer alarmerend. Dat het op dit moment gebeurt, wekt de indruk dat de Iraanse autoriteiten de aanval in Ahvaz als een excuus gebruiken om leden van de etnische minderheid aan te pakken. Zo worden andersdenkenden Khuzestan onderdrukt’, zegt Philip Luther van Amnesty International. ‘Alle verdachten van de verschrikkelijke aanslag in Ahvaz moeten berecht worden, maar mensen willekeurig arresteren is niet de manier waarop slachtoffers gerechtigheid krijgen.’

Mogelijk 600 arrestaties

Amnesty beschikt over de namen van 178 arrestanten. Het werkelijke aantal ligt mogelijk veel hoger. Activisten die buiten Iran verblijven, hebben gemeld dat tot 600 mensen zijn opgepakt. Ook zijn er berichten dat nog steeds mensen worden gearresteerd. Onder de arrestanten bevinden zich politieke activisten en mensen die opkomen voor de rechten van de etnische minderheid.

Een van hen is de zwangere activiste Sahba (Lamya) Hammadi. Op 6 oktober, de dag van haar arrestatie, had ze contact met haar familie, maar sindsdien is er niets meer van haar vernomen. Ook activist Mohmmad Momeni Timas werd opgepakt toen hij bij het Revolutionaire Hof in Ahvaz informeerde naar twee van zijn kinderen die waren vastgezet. Hij werd daarop zelf gearresteerd en ook zijn familie heeft sindsdien niets meer van hem gehoord.

Achtergrond

De Ahwazi worden al decennialang gediscrimineerd en zijn slachtoffer van willekeurige arrestaties. Ze hebben maar beperkt toegang tot onderwijs en huisvesting en maken geen aanspraak op overheidsbanen. Ook worden ze tegengewerkt wanneer ze hun eigen taal spreken.