In Iran is op 24 november 2021 de 25-jarige Arman Abdolali geëxecuteerd.
© Private

In Iran is Arman Abdolali geëxecuteerd

In Iran is op 24 november 2021 de 25-jarige Arman Abdolali geëxecuteerd. Hij kreeg de doodstraf opgelegd voor een misdrijf dat plaatsvond toen hij minderjarig was. De executie was niet vooraf aangekondigd bij zijn advocaat en familie, die geen afscheid van hem konden nemen.

Volgens informatie die Amnesty International ontving, belde een functionaris de familie van Arman Abdolali op 24 november 2021 rond 1 uur ’s nachts op en zei dat ze onmiddellijk naar de Rajai Shahr-gevangenis moesten komen, zonder verdere informatie te verstrekken. De familieleden zeggen dat de ambtenaren hen bij aankomst in de gevangenis vertelden dat zijn naam niet op de lijst stond van degenen die bij zonsopgang op 24 november 2021 zouden worden geëxecuteerd. Enkele uren later executeerden de autoriteiten Abdolali toch.

Uiterst oneerlijk proces

Arman Abdolali werd in december 2015 in een uiterst oneerlijk proces ter dood veroordeeld wegens moord. De rechtbank baseerde zich op door marteling verkregen ‘bekentenissen’ over de verdwijning van zijn vriendin in 2014. Abdolali was toen 17 jaar oud. Het lichaam van zijn vriendin is nooit gevonden.

Afscheid nemen

Voorafgaand aan de executie van Arman Abdolali hadden de Iraanse autoriteiten de voltrekking van het doodvonnis ten minste zeven keer uitgesteld na internationale protesten en publieke campagnes. De laatste vijf keer gebeurde dat in een periode van minder dan zes weken tussen 13 oktober en 21 november 2021. Bij elke gelegenheid plaatsten de autoriteiten Abdolali vóór zijn geplande executie in eenzame opsluiting en brachten hem vervolgens terug naar de algemene afdeling. Amnesty begrijpt dat hij in deze weken een aantal keer een ‘laatste’ bezoek kreeg van zijn familie.

Marteling

Dit afscheid nemen zorgde voor intense bezorgdheid en angst en vormde een opzettelijk onderdeel van zijn bestraffing. Amnesty vindt daarom dat de ernstige mentale pijn die Arman Abdolali in zijn laatste weken van zijn leven is toegebracht, volgens het internationaal recht neerkomt op marteling. Degenen die hiertoe opdracht gaven en het uitvoerden moeten voor dit misdrijf ter verantwoording worden geroepen.

Lees hier de verklaring die Amnesty International uitbracht.