Er zijn grote zorgen voor de mensenrechten in Hongkong nu China de nationale veiligheidswet heeft aangenomen
© Getty Images

Hongkong dreigt Britse mensenrechtenorganisatie met sancties

De Britse organisatie Hong Kong Watch zegt dat het is bedreigd met strafrechtelijke sancties door het Nationale Veiligheidsdepartement van de Hongkongse Politiemacht.

‘Dat Hong Kong Watch nu doelwit is, laat zien dat de regering van Hongkong de vrijheid van meningsuiting en van vereniging verder wil beteugelen op basis van de uiterst strenge nationale veiligheidswet’, zegt Erwin van der Borght van Amnesty International.

Wet geldt voor iedereen op aarde

De nationale veiligheidswet is ook van toepassing op mensen die niet in Hongkong wonen en er zelfs nooit zijn geweest. Technisch gezien kan iedereen op aarde, ongeacht zijn of haar nationaliteit of waar iemand zich bevindt, deze wet overtreden. Zij kunnen worden gearresteerd en vervolgd als ze zich in een Chinees rechtsgebied bevinden. Beschuldigde buitenlanders die niet permanent in Hongkong verblijven, kunnen worden uitgewezen nog vóór er een rechtszaak heeft plaatsgevonden of een vonnis is geveld.

Maar misschien nog wel belangrijker is dat het erop wijst dat nu ook organisaties buiten Hongkong onderdrukt worden. De sluiting van de website van Hong Kong Watch toont dat de autoriteiten zich steeds meer tot internetcensuur wenden om kritische geluiden tegen te houden. Dat is een methode die stelselmatig wordt gebruikt door de Chinese centrale autoriteiten.

Achtergrond

Hong Kong Watch maakte bekend dat het een brief had ontvangen van het Nationale Veiligheidsdepartement, waarin de groep werd beschuldigd van activiteiten die ‘de nationale veiligheid in gevaar brengen’, zoals ‘lobbyen bij het buitenland om sancties op te leggen’ en ‘andere vijandige activiteiten’.

Hong Kong Watch zegt dat het werd beschuldigd van het schenden van artikel 29 van de nationale veiligheidswet, die samenspanning met buitenlandse krachten strafbaar stelt, en dat de directeur voor dit misdrijf 3 jaar tot levenslange gevangenisstraf kan krijgen.

De regering van Hongkong stelt het werk van maatschappelijke organisaties in toenemende mate strafbaar. Ook beschuldigt ze groepen die internationale partnerschappen vormen of vreedzaam internationaal actievoeren, van ‘samenspannen met buitenlandse krachten’.

Meer dan honderd maatschappelijke organisaties in Hongkong werden gedwongen zich te ontbinden of te verhuizen en worden geconfronteerd met bedreigingen als gevolg van de nationale veiligheidswet van de stad. Het gaat bijvoorbeeld om het Civil Human Rights Front, de overkoepelende groep achter veel van de grootste protesten in Hongkong; de Hong Kong Alliance in Support of Patriotic Democratic Movements of China (Hong Kong Alliance), die de herdenkingswake organiseerde waarmee in Hongkong het hardhandig neerslaan wordt herdacht van demonstraties op het Tiananmenplein in 1989, verschillende vakbonden en onafhankelijke media.

Lees meer over de nationale veiligheidswet.