Joshua Wong, medeoprichter van Demosisto in Hongkong
© Amnesty International

Hongkong: buitenspel zetten prodemocratische kandidaten riekt naar politieke repressie

In Hongkong zijn twaalf prodemocratische kandidaten uitgesloten om deel te nemen aan de komende verkiezingen voor de Wetgevende Raad. Die verkiezingen staan gepland voor september 2020.

Onder de buitengesloten kandidaten bevindt zich de prominente oppositieleider Joshua Wong. Ook verschillende zittende parlementariërs en jonge activisten die vorige maand de meeste stemmen behaalden bij de prodemocratische ‘voorverkiezingen’ zijn buitenspel gezet.

Politieke onderdrukking

Deze actie lijkt op een poging om kandidaten die er een andere mening dan de regering op na houden, deelname aan de verkiezingen te ontzeggen. Dit zou neerkomen op discriminatie van een bepaalde mening op politieke gronden, wat een schending is van het recht op vrijheid van meningsuiting en vereniging.

Klimaat van angst

‘Het lijkt erop dat de autoriteiten het klimaat van angst willen intensiveren,’ zegt Lam Cho Ming van Amnesty International. ‘In Hongkong worden oppositieleden, hun aanhangers, activisten en zelfs gewone mensen gedwongen tot zelfcensuur om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van de nieuwe nationale veiligheidswet. Hoewel de regering van Hongkong beweert dat het besluit de ‘vrijheid van meningsuiting’niet inperkt, riekt haar optreden naar politieke repressie. De autoriteiten maken duidelijk dat ze van plan zijn om vreedzame kritiek en het verdedigen van afwijkende standpunten te bestraffen.’

Amnesty International

Amnesty international is onafhankelijk en niet gebonden aan enige regering, politieke ideologie of economisch belang. Wanneer Amnesty haar zorgen uit over schendingen van mensenrechten van individuele kandidaten, leden of aanhangers van een politieke partij of voorstanders van een bepaalde politieke mening, betekent dat niet dat Amnesty die partij of het platform van die kandidaat steunt.

Lees meer over de nationale veiligheidswet voor Hongkong.

Meer over dit onderwerp