regenboogvlag
© Amnesty International

‘Homoverdachten’ uit Bangladesh vrijgelaten

Op 21 juli kwamen in Bangladesh vijf mannen die waren aangeklaagd voor een drugsmisdrijf op borgtocht vrij. Waarschijnlijk was de echte reden voor hun arrestatie dat zij verdacht worden van homoseksualiteit. Alle 28 mannen die twee maanden geleden werden gearresteerd tijdens een feest nabij Dhaka zijn nu vrij.

Op 19 mei 2017 arresteerde een antiterrorisme-eenheid van de politie in Bangladesh 28 mannen tijdens een feest dat erom bekendstaat dat er veel homoseksuele mannen komen. Homoseksualiteit is strafbaar in het land en veiligheidstroepen vallen regelmatig LHBT’ers lastig.

De mannen, voornamelijk studenten van tussen de twintig en dertig jaar oud, waren uit het hele land naar de stad Kerinaganj gereisd. Iedere twee maanden komen ze daar samen om te feesten. De 28 mannen werden aangeklaagd voor drugsbezit (waar levenslang of zelfs de doodstraf voor kan worden gegeven) en niet voor homoseksualiteit, aangezien de arrestaties plaatsvonden voordat er seksuele activiteiten hadden plaatsgevonden. De politie zou illegale drugs en condooms bij de verdachten hebben aangetroffen.

Het is niet duidelijk of er voorwaarden verbonden zijn aan de vrijheid op borgtocht van de 28 mannen. Het lijkt er echter op dat zij niet meer in direct gevaar zijn. Amnesty blijft hun situatie volgen.