De activisten van Sphere komen naar Nederland voor Paarse Vrijdag!

Op 17 november is de kick-off van Write for Rights. Zoals je misschien al weet schrijven we tijdens deze actie voor personen die onrecht zijn aangedaan. Deze mensen zijn gediscrimineerd, mishandeld of onterecht gevangen genomen. Een van de cases waar we voor schrijven zijn Anna Sharyhina en Vira Chernygina. Deze twee vrouwen richtten in 2006 een niet-gouvernementele organisatie op om op te komen voor vrouwen- en LGBTQIA+ rechten in Oekraïne. Hoewel Sphere een vreedzame organisatie is, worden ze constant lastiggevallen en aangevallen doordat er in Oekraïne nog een flinke taboe rust op de LGBTQIA+. De politie is nalatig en heeft nog nooit iemand ter verantwoording geroepen. Tijdens Write for Rights vragen we jou om een kaartje te schrijven naar Sphere om ze te steunen en ze te laten weten dat ze niet alleen zijn.

Omdat niemand anders het verhaal van Sphere zo goed kan vertellen als Anna en Vira zelf, komen ze op 6-10 december naar Nederland. Op deze dag is het namelijk Internationale Dag van de Mensenrechten en daarnaast ook Paarse Vrijdag, een dubbel belangrijke dag dus! Op Paarse Vrijdag dragen leerlingen paars, hiermee tonen ze hun solidariteit naar de LGBTQIA+ gemeenschap.

Samen met het Amnesty team zal Sphere op verschillende scholen in Nederland vertellen waar ze voor staan, lijkt jou dit ook interessant? Geef je dan op via writeforrightsopschool@amnesty.nl en misschien komt Sphere ook naar jouw school!