Het miserabele antwoord van de wereld op de Syrische vluchtelingencrisis

Wereldleiders slagen er niet in om bescherming te bieden aan de meest kwetsbare Syrische vluchtelingen, wat catastrofale gevolgen tot gevolg heeft.

In het Amnesty-rapport Left Out in the Cold: Syrian refugees abandoned by the international community staat te lezen dat er slechts een miserabel klein aantal nieuwe vestigingsplaatsen door de internationale gemeenschap wordt aangeboden.

Rond 3,8 miljoen Syrische vluchtelingen worden opgevangen in de buurlanden Turkije, Libanon, Jordanië, Irak en Egypte. Slechts 1,7 procent van hen kreeg asiel aangeboden door de rest van de wereld sinds het begin van de crisis drie jaar geleden.

De Golfstaten, waartoe enkele van ’s werelds rijkste landen behoren, hebben niet een vluchteling uit Syrië opgenomen. Rusland en China hebben eveneens geen enkel onderdak geboden. En behalve Duitsland heeft de rest van de Europese Unie een schamele 0,17 procent van het totale aantal vluchtelinge opgevangen.

Het geringe aantal opvangplaatsen dat de internationale gemeenschap aan vluchtelingen biedt, is schokkend. Van bijna 380.000 mensen hebben de Verenigde Naties verklaard dat zij opvang nodig hebben, maar slechts een fractie van hen heeft asiel in het buitenland gekregen.

Het achterwege blijven van internationale hulp heeft desastreuse gevolgen voor de vijf landen die wel vluchtelingen opnemen. Zij bieden aan 95 procent van de Syrische vluchtelingen onderdak. Turkije, Libanon en Jordanië hebben inmiddels beperkingen ingesteld om de vluchtelingenstroom in te dammen. Hierdoor zijn de afgelopen maanden veel mensen die Syrië willen ontvluchten vast komen te zitten. Zij lopen het gevaar slachtoffer te worden van schendingen begaan door leden van het regeringsleger, troepen van Islamitische Staat of andere gewapenden groeperingen.

Lees het rapport