Guatemala: voormalig soldaat veroordeeld voor bloedbad Dos Erres

De Guatemalteekse oud-soldaat Pedro Pimentel Rios is veroordeeld tot 6.060 jaar gevangenisstraf voor zijn rol in het bloedbad dat werd aangericht in het dorpje Dos Erres in 1982.

Op 5 december dat jaar viel een elite-eenheid van het Guatemalteekse leger het dorpje Dos Erres binnen en vermoordde, verkrachtte en martelde de bewoners. Kinderen werden in de dorpsput gegooid en vrouwen en meisjes werden verkracht. Meer dan 250 mensen kwamen om tijdens deze drie dagen durende moordpartij.

Deze gruwelijke gebeurtenis is één van de vele gevallen van grove mensenrechtenschendingen tijdens het 36 jaar durende conflict in Guatemala. Pimentel Rios, trainer van deze elite-eenheid, is de vijfde oud-soldaat die wordt veroordeeld voor het bloedbad. Zijn veroordeling werd mogelijk toen de Verenigde Staten hem in juli 2011 uitzette.

De veroordeling van de vijf voormalige soldaten betekent een stap dichterbij gerechtigheid voor de slachtoffers en hun families. Decennialang hebben de slachtoffers van grove mensenrechtenschendingen, waaronder de moordpartij in Dos Erres, gestreden voor gerechtigheid, waarheid en genoegdoening.

Er is nog een lange weg te gaan is: deze zaak is slechts een fractie van het enorme aantal oorlogsmisdaden. Hooggeplaatste officieren die verantwoordelijkheid dragen zijn nog niet berecht. Amnesty International blijft daarom aandringen op de vervolging van iedereen die verantwoordelijkheid draagt voor oorlogsmisdaden die zijn begaan tijdens het Guatemalteekse conflict.