Grootschalige politiebescherming bij Gay Pride Oekraïne

De Gay Pride in de Oekraïense hoofdstad Kiev vreedzaam is verlopen dankzij grootschalige politiebescherming. In tegenstelling tot eerdere jaren kwamen de autoriteiten deze keer hun verplichting na om het recht om te demonstreren te beschermen. Dit is een belangrijke stap bij het tegengaan van discriminatie van homo’s, lesbiennes, transgenders, biseksuelen en interseksuelen.

Op 12 juni kwamen in Kiev zo’n tweeduizend mensen bijeen om te demonstreren voor gelijke rechten voor LHBTI’s (lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders en interseksuelen). De Nationale Politie van Oekraïne en het stadbestuur van de hoofdstad hadden bijna zevenduizend politiegenten en andere wetshandhavers op de been gebracht om de mars in goede banen te leiden. Dat was nodig omdat een Kiev Pride nog nooit eerder ongeschonden kon worden uitgelopen. Ook dit jaar waren vooraf bedreigingen geuit door rechts-extremisten. Ze beloofden van de mars een bloedbad te maken.

Geen grote incidenten

Een bloedbad werd het niet. Integendeel, voor het eerst sinds de eerste Kiev Pride vier jaar eerder, verliep de mars zonder al te veel incidenten. Politiekordons beschermden de deelnemers en aan het einde van 600 meter lange tocht werden zij per bus en metro over de stad verspreid. Wel arresteerde de politie 57 mensen die van plan waren deelnemers aan te vallen. Een Pride-deelnemer raakte gewond. Naar de daders van de mishandeling is een onderzoek ingesteld.

Vertegenwoordigers van diplomatieke missies en internationale organisaties en zeven Oekraïense parlementsleden liepen mee in de mars om hun solidariteit met de LHBTI-gemeenschap te tonen.

Kiev Prides: tot dit jaar altijd in grimmige sfeer

De eerste Gay Pride zou in 2012 plaatsvinden, maar werd afgelast nadat de organisatoren bedreigingen hadden ontvangen en de politie niet kon instaan voor de veiligheid van de deelnemers. In 2013 werd de eerste Kiev Pride wel gehouden: honderd mensen, omringd door vijfhonderd politieagenten, liepen in een grimmige sfeer een korte mars in een van de buitenwijken van Kiev. De Pride van 2014 ging niet door, weer omdat de politie de veiligheid van de deelnemers niet kon garanderen omdat veel tegen-demonstranten werden verwacht.

Tijdens de Gay Pride van 2015 raakten als gevolg van een slechte coördinatie tussen de organisatoren en de wetshandhavers tien deelnemers gewond nadat ze waren aangevallen door homofobe demonstranten. Ten minste 28 mensen werden dat jaar gearresteerd, van wie slechts vier berecht werden wegens hooliganisme. Ze kregen twee jaar voorwaardelijke gevangenisstraf opgelegd.