Saman Naseem uit Iran komt vrij
© Private

Geen doodstraf voor Iraanse Saman Naseem

Het doodvonnis tegen de Iraanse Koerd Saman Naseem werd eind januari vernietigd. Hij werd in plaats daarvan veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijf jaar voor ‘lidmaatschap van een groep die erop uit is de nationale veiligheid te verstoren’. Aangezien Naseem al in 2011 werd opgepakt, zal hij waarschijnlijk snel vrijkomen.

Amnesty voerde de afgelopen jaren intensief actie om de executie van Saman Naseem tegen te houden. De Iraanse autoriteiten werden overladen met brieven van honderdduizenden mensen van over de hele wereld die vroegen om een eerlijk proces voor hem. Naseem was ter dood veroordeeld omdat hij als 17-jarige meevocht met de Koerdische oppositiegroepering PJAK. Hij zegt te zijn gemarteld om hem te dwingen een verklaring te ondertekenen die hij niet kon lezen. Alleen aan het begin van zijn proces werd hij door een advocaat bijgestaan.

‘Familie hield begrafenisceremonie voor me’

In september 2014 werd Naseems doodsvonnis doorgezonden naar het Bureau van Implementatie. Vanaf toen voerde Amnesty de druk op de Iraanse autoriteiten op om de executie te voorkomen. Verschillende malen werd hij bijna geëxecuteerd. Zo vertelde hij in 2016 in een bedankbrief aan Amnesty:

‘Op 18 februari 2015 werden mijn medegevangenen en ik naar buiten gebracht. Drie van hen werden geëxecuteerd. Ik en nog iemand anders werden in eenzame opsluiting gestopt. In de vier maanden daarna mochten we niet bellen of bezoek ontvangen en ontvingen we geen enkel bericht uit de buitenwereld. De dood hing ons constant boven het hoofd, we leefden in voortdurende afwachting van onze executies. Mijn familie dacht dat ik was geëxecuteerd en hield zelfs een begrafenisceremonie voor me. Toen ik ze vier maanden later opbelde, waren ze dan ook compleet in shock en ongeloof.’

Doodstraf voor minderjarigen

Iran veroordeelt mensen die minderjarig waren op het moment dat ze een misdrijf begingen nog steeds tot de doodstraf. Dit is ten strengste verboden volgens internationaal recht. De afgelopen jaren riepen honderdduizenden mensen van over de hele wereld de Iraanse autoriteiten op met deze veroordelingen te stoppen. Door onze aanhoudende acties lopen de Iraanse autoriteiten steeds meer reputatieschade op.