Gedwongen verdwijningen in Syrië gaan door – VN doen niets

Gedwongen verdwijningen in Syrië gaan door, meer dan een half jaar nadat de Verenigde Naties eisten dat Syrië een einde maakt aan deze weerzinwekkende praktijk. Amnesty vraagt aan de vooravond van de Internationale Dag van de Gedwongen Verdwijningen, op 30 augustus, aandacht voor mensen die zijn ontvoerd of in het geheim worden vastgehouden.

In februari 2014 nam de VN-Veiligheidsraad een resolutie aan waarin onder meer een einde aan gedwongen verdwijningen en andere mensenrechtenschendingen, begaan door de Syrische autoriteiten en de gewapende groepen, werd geëist. Het draagt de partijen op om alle willekeurig vastgehouden gedetineerden, waaronder vele gewetensgevangenen, onmiddellijk vrij te laten.

Ondanks deze resolutie verdwijnen talloze tegenstanders van de Syrische overheid, waaronder activisten, journalisten, medici, advocaten. Ze worden routineus van de straat geplukt of uit hun huizen gehaald om spoorloos te verdwijnen.

De verdwenen mensen zitten in geheime detentiecentra door het hele land en mogen met niemand contact hebben. Velen zitten vast onder onmenselijke omstandigheden, worden gemarteld of op een andere manier slecht behandeld. Een onbekend aantal is vermoord tijdens hun detentie.

In februari zegden leden van de VN-Veiligheidsraad toe om ‘verdere stappen te ondernemen’ als er niet aan de resolutie werd voldaan. Maar het blijft akelig stil, zes maanden later, terwijl de Syrische autoriteiten doorgaan met hun meedogenloze intimidatiecampagne tegen dissidenten.

Amnesty vraagt daarom opnieuw aandacht voor de gedwongen verdwijningen in Syrië op de Internationale Dag van de Gedwongen Verdwijningen.

Lees het verhaal van Mohamed Bachir Arab, dokter en politiek activist die al drie jaar verdwenen is (Engelstalig).

Bekijk ook de storymap ‘Gedwongen verdwijningen in Syrie’