Gedwongen uitzettingen in Tsjaad stopgezet

Meer dan 10.000 inwoners van de wijk Ambatta in de hoofdstad N’Djamena worden niet langer bedreigd met uitzetting. Het plan van de Tsjaadse overheid om de inwoners uit te zetten om ruimte te maken voor een sociaal woningbouwproject, is van de baan. De autoriteiten hebben ingestemd met het verzoek om de wijk te herstructureren en hebben een commissie ingesteld die hierop gaat toezien.

In mei 2010 kregen de bewoners van Ambatta nog te horen dat ze hun huizen moesten verlaten vóór oktober dat jaar. Ze hadden geen inspraak en zouden geen compensatie of alternatieve huisvesting krijgen.

Het Ambatta-comité, dat speciaal werd opgezet om de rechten van de inwoners te beschermen, laat Amnesty International weten dankbaar te zijn voor de acties die voor hen gevoerd werden: ‘Jullie actie in onze strijd was cruciaal. Jullie hebben ons hoop teruggegeven.’

Gedwongen uitzettingen blijft een belangrijke mensenrechtenkwestie in Tsjaad. Amnesty International zal dan ook campagne blijven voeren om dit tegen te gaan.