Europese leiders, schrijf geschiedenis

Vrijheid. Veiligheid. Menselijke waardigheid. Europa is een gemeenschap van waarden, verrezen uit de puinhopen van de Tweede Wereldoorlog. Waarden die ons continent al decennialang relatieve stabiliteit en welvaart brengen.

Door: Eduard Nazarski, directeur Amnesty Nederland

Het naleven van die waarden is een opdracht, die in Europa nu moeilijker dan ooit lijkt te vallen. Miljoenen mensen ontvluchten geweld en zoeken een veilig heenkomen, ook in Europa.

Onze waarden vertellen ons dat zij recht hebben op onze hulp en bescherming. Maar tegelijkertijd confronteren de vluchtelingen ons met onze angsten. Hun veiligheid verschaffen brengt óns gevoel van veiligheid in gevaar. Parijs en Keulen wakkeren die gevoelens verder aan en verhogen de druk op u, leiders van Europa.

Een sterk, zelfverzekerd Europa dat vertrouwt op haar waarden gaat geen uitdaging uit de weg.

Europese leiders: Tot nu toe faalt u hopeloos.

U heeft Turkije ingehuurd als grenswacht om vluchtelingen buiten de deur te houden, desnoods met geweld.

U roept dat de uitgeputte en wankele regio veel meer moet doen, maar weigert uw portemonnee te trekken.

U spreekt bezorgd over de lichamen die aanspoelen aan de Europese stranden, zonder alternatieven te bieden voor een veilige overtocht.

U laat miljoenen mensen in de kou staan.

Europa mag geen continent zijn dat mensen die bescherming het hardst nodig hebben de deur wijst.

Europa staat voor een historische opgave, maar heeft ook een unieke kans om zich te bewijzen.

Europese leiders: U bent aan zet. Luister naar uw burgers en verzwijg niet wat er fout gaat, maar laat u niet leiden door angst en peilingen.

Financier fatsoenlijke opvang in de regio, torn niet aan het Vluchtelingenverdrag, zorg voor veilige routes en neem ruimhartig mensen uit de regio op.

Maak van Europa een baken van hoop in een tijd vol vertwijfeling.

Sta voor vrijheid, veiligheid en menselijke waardigheid.

Schrijf geschiedenis.

Amnesty voert maandag actie

De Europese ministers van Justitie en Binnenlandse zaken komen maandag bijeen op het voormalig Marineterrein in Amsterdam, vlakbij het Scheepvaartmuseum. Daar bespreken zij de Europese samenwerking op het gebied van veiligheid en migratie.

In het zicht van de EU-ministers voeren we maandagochtend actie met een boot afkomstig uit Lampedusa. De boot waarmee we actievoeren vertelt een bijzonder verhaal. Met deze boot waagden 282 mensen in juli 2013 vanuit Egypte de oversteek naar Europa.