Europa vangt veel te weinig Syrische vluchtelingen op

Europese leiders zouden zich diep moeten schamen over het schamele aantal Syrische vluchtelingen dat in de Europese Unie wordt opgenomen. EU-lidstaten hebben toegezegd om twaalfduizend van de meest kwetsbare vluchtelingen toe te laten. Dat is slechts een half procent van de 2,3 miljoen mensen die gevlucht zijn voor het geweld in Syrië.

De Cypriotische hoofdstad Nicosia ligt slechts 320 km van Damascus, de hoofdstad van Syrië. Toch doen Europese leiders alsof het Syrische vluchtelingenprobleem een ver-van-mijn-bed-show is, blijkt uit de onderstaande cijfers uit het nieuwe rapport An international failure: The Syrian refugee crisis:

• Tien EU-lidstaten laten een klein deel van de Syrische vluchtelingen op humanitaire gronden toe.
  • Achttien EU-lidstaten, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Italië, weigeren Syrische vluchtelingen op te nemen.
  • Duitsland zegt toe om tienduizend vluchtelingen uit Syrië op te nemen.
  • De overige 27 EU-landen hebben in totaal aangeboden om 2.340 Syrische vluchtelingen toe te laten.
  • Frankrijk wil vijfhonderd vluchtelingen opnemen, Nederland biedt 250 plekken aan en Spanje 30.

In Syrië is de winter begonnen, waardoor de omstandigheden waaronder vluchtelingen moeten leven nog zwaarder worden. Tienduizenden van hen hebben al geprobeerd de gevaarlijke oversteek per boot of via land naar Europa te maken. De meesten komen binnen via Bulgarije en Griekenland, de twee belangrijkste toegangspoorten tot de EU. Veel vluchtelingen worden door de Griekse kustwacht mishandeld, beroofd en vaak midden op zee achtergelaten. Anderen worden wekenlang onder erbarmelijke omstandigheden vastgehouden in detentiecentra.

Europa moet actie ondernemen

Gezien de schrijnende omstandigheden moet de EU haar grenzen openen, zorgen voor een veilige doorgang en ernstige mensenrechtenschendingen een halt toe roepen.

Slechts 55.000 Syrische vluchtelingen konden aan de Europese grens asiel aanvragen. Dat is slechts 2,4 procent van het totale aantal Syrische vluchtelingen. De meesten gaan naar Zweden en Duitsland. In de afgelopen twee jaar heeft Zweden 20.490 nieuwe asielaanvragen ontvangen. Duitsland kreeg er 16.100 (tot en met oktober 2013). Minder dan duizend mensen vroegen asiel aan in Griekenland, Italië of Cyprus.

Amnesty roept Europese lidstaten op:

• meer Syrische vluchtelingen op humanitaire gronden toe te laten;
  • te zorgen voor versterking van de zoek- en reddingscapaciteit op de Middellandse Zee om bootvluchtelingen in nood te vinden;
  • ervoor te zorgen dat alle Syrische vluchtelingen aan de Europese grenzen met respect worden behandeld en toegang krijgen tot asielprocedures;
  • te stoppen met het terugsturen naar zee, hetgeen onwettig is;
  • Syrische asielzoekers het recht te geven om door te reizen naar andere Europese lidstaten.

Bovendien moeten de EU, haar lidstaten en de internationale gemeenschap buurlanden van Syrië – vooral Jordanië en Libanon – steunen bij het opvangen van de grote aantallen vluchtelingen.

Wat moet de Nederlandse regering doen?

Nederland nodigt jaarlijks maximaal 500 zeer kwetsbare vluchtelingen uit. Hiervan worden nu 250 plaatsen voor Syrische vluchtelingen gereserveerd. Amnesty vindt echter dat de opvang van Syrische vluchtelingen niet ten koste mag gaan van vluchtelingen uit andere landen.

Bovendien pleit Amnesty ervoor dat Nederlandse Syriërs hun familieleden tijdelijk moeten kunnen opvangen. De mogelijkheden om hier naar toe te komen zijn echter beperkt. Met het verstrekken van visa of tijdelijke verblijfsvergunningen voor familieleden moet veel soepeler worden omgegaan. De bezwaren die de regering tegen zo’n versoepeling heeft, wegen niet op tegen de humanitaire nood bij vluchtelingen in de regio.

Lees het nieuwe rapport An international failure: The Syrian refugee crisis
Bekijk de Zembla-reportage Fatale overtocht