© Peter Hilz / Hollande Hoogte

EU-landen zijn minder dan een derde van hervestigingsbeloften nagekomen

De Europese regeringsleiders komen de gemaakte afspraken om asielzoekers vanuit Griekenland en Italië te hervestigen niet na. Terwijl de termijn waarbinnen asielzoekers in aanmerking kunnen komen voor hervestiging verstrijkt op 26 september 2017.

De meest nalatige landen zijn Polen en Hongarije, die beiden weigerden ook maar één asielzoeker uit Italië en Griekenland te accepteren. Slowakije, die zonder succes beroep aantekende tegen de hervestigingsregeling bij het Europees Hof, nam slechts 16 van de 902 asielzoekers op. De Tsjechische Republiek nam slechts 12 van de 2691 toegewezen asielzoekers op.

Spanje heeft slechts 13,7% van haar quotum vervult, terwijl België op 25,6% bleef steken. Nederland bereikte bij lange na niet de helft van haar quotum met 39,6%. Portugal kwam uit op 49,1%.

Malta is het enige EU-land dat zijn quota heeft vervuld. Noorwegen en Liechtenstein hebben de regeling vrijwillig aangenomen en zijn beide hun verplichtingen nagekomen om respectievelijk 1500 en 10 asielzoekers te hervestigen.

Met name heeft Finland 1.951 asielzoekers verwelkomd (of 94% van haar wettelijke verbintenis). Ierland heeft 459 asielzoekers ingezet, of 76,5% van zijn wettelijke verbintenis.

Lees meer in het Engelstalige persbericht