Politiek, etnisch en relegieus geweld in Ethiopïë
© Michael Tewelde/AFP/Getty Images

Ethiopische gewetensgevangene vrijgelaten

In Ethiopië werd op 19 november Firew Bekele vrijgelaten. Hij zat bijna drie maanden gevangen. Bekele werd beschuldigd van het schrijven van een boek waarin kritiek geuit wordt op de nieuwe premier Abiy Ahmed. Hij ontkent het boek te hebben geschreven. Amnesty beschouwde Bekele als gewetensgevangene.

Op 17 augustus werd universitair docent Firew Bekele aangeklaagd onder de draconische anti-terrorismeproclamatie (ATP) van Ethiopië. Het afgelopen decennium is de ATP vaak gebruikt om elke vorm van kritiek te onderdrukken.

Hervormingen, maar ATP nog gebruikt

In 2016 kondigde premier Abiy Ahmed hervormingen aan om schendingen van mensenrechten aan te pakken. Sinds hij in april 2018 premier werd, heeft hij duizenden gevangenen vrijgelaten die voor politiek gemotiveerde beschuldigingen vastzaten.

De regering van premier Abiy Ahmed stelde een belangrijke hervormingsagenda op waarmee de mensenrechtensituatie in Ethiopië sterk kan verbeteren. Terwijl er belangrijke stappen zijn gezet om de anti-terrorismeproclamatie te hervormen, wordt deze nog steeds gebruikt om critici het zwijgen op te leggen. Het huidige politieke klimaat in Ethiopië is gespannen, en binnen de regering bestaan verschillende facties met verschillende belangen.

Geen aanzet tot geweld

Het boek Yetetlefe Tigil (De Gekaapte Revolutie) bespreekt de groeiende kloof tussen premier Abiy Ahmed en de rest van zijn partij, de Oromo Democratische Partij. De premier wordt er in het boek van beschuldigd de eisen van de Oromo-demonstranten te verwaarlozen. Amnesty International heeft in het boek niets gevonden dat verwijst naar geweld of daartoe aanzet.

Achtergrond

Premier Abiy Ahmed kampt nog met partijontwikkelingen uit het verleden van Ethiopië. De Tigreërs (6 procent van de bevolking) hadden het tot begin vorig jaar voor het zeggen. Dit was nadelig voor de Oromo’s (34 procent) en de Amharen (27 procent). Aan die overheersing kwam een einde toen de Oromo Abiy Ahmed de nieuwe partijleider werd. Aanvankelijk bleef het rustig, maar de laatste maanden neemt de onrust toe. Politieke, etnische en religieuze onenigheid zorgen voor heftige botsingen waarbij tientallen doden zijn gevallen.

Meer over dit onderwerp