Ethiopië: etnische Oromos opgepakt, gemarteld en gedood door staat

Duizenden Oromos, leden van de grootste etnische bevolkingsgroep in Ethiopië, zijn het mikpunt van de autoriteiten vanwege hun (vermeende) oppositie tegen de regering. uit een nieuw Amnesty-rapport blijkt dat zij het slachtoffer zijn van willekeurige arrestatie, langdurige detentie zonder aanklacht, gedwongen verdwijningen, herhaaldelijke marteling en buitengerechtelijke executie.

De Ethiopische regering treedt meedogenloos op tegen tegenstanders van de regering of mensen waarvan men denkt dat zij tot de oppositie behoren. Zo proberen de autoriteiten ‘politieke ongehoorzaamheid’ de kop in te drukken.

Oromo massaal gearresteerd

Tussen 2011 en 2014 zijn ten minste vijfduizend Oromos gearresteerd vanwege hun (vermeende) vreedzame oppositie tegen de regering. De arrestanten behoren tot alle lagen van de bevolking: studenten, leden van de politieke oppositiepartijen, boeren, leraren, artsen en zakenlui. Ook familieleden van mensen die ervan worden verdacht de regering niet te steunen worden opgepakt. Zij zitten maanden en zelfs jarenlang vast zonder dat tegen hen een aanklacht is ingediend.

Het merendeel van de mensen op wie de regering het heeft gemunt, wordt ervan verdacht het Oromo Bevrijdingsfront te steunen. Vaak ontbreekt elk bewijs en veel arrestanten zijn nooit aangeklaagd of berecht. De beschuldiging wordt vooral gebruikt als voorwendsel om mensen op te pakken.

Op grote schaal gemarteld

In het rapport ‘Because I am Oromo’ – Sweeping repression in the Oromia region of Ethiopia, zijn de getuigenissen van meer dan tweehonderd mensen opgenomen. Daaruit blijkt dat ook op grote schaal wordt gemarteld. De martelingen vinden plaats in politiebureaus, gevangenissen, militaire kampen of in de huizen van de mensen die zijn opgepakt.