© Private

Egypte: Ibrahim Halawa vrijgelaten

Vier jaar lang zat Ibrahim Halawa in Egypte in de gevangenis. De uit Ierland afkomstige Halawa was zeventien toen hij tijdens een vakantie in Caïro werd gearresteerd. Hij was verzeild geraakt in gewelddadige protesten tegen de afzetting van de toenmalige Egyptische president Morsi. Ook zijn drie zussen werden opgepakt, maar zij werden enige tijd later op borgtocht vrijgelaten.

Halawa werd ervan beschuldigd anderen te hebben aangezet om geweld te gebruiken en van relschoppen. Amnesty-onderzoekers bevestigden echter dat dit valse beschuldigingen zijn. Halawa en zijn zussen zochten tijdens de protesten bescherming in de Al Fath-moskee, die vervolgens werd bestormd door leden van de veiligheidstroepen..

Vrijspraak

Tijdens een massa-proces, waarbij bijna 500 verdachten terechtstonden, werd Halawa vrijgesproken. Het merendeel van de andere aangeklaagden werden veroordeeld tot lange gevangenisstraffen. Na zijn vrijlating liet Ibrahim Halawa op Facebook weten: ‘Eindelijk, de dag dat ik de lucht zie zonder tralies, frisse lucht ruik, vrij kan rondlopen en lach uit het diepste van mijn hart.’