Zwolle bevrijdingsfestival 2017
© Amnesty International

Een geslaagd Bevrijdingsfestival in Zwolle

Amnesty Zwolle heeft met Amnesty Dalfsen en Amnesty Wezep gezamenlijk van 11.00 uur tot 17.30 uur actie gevoerd voor de Cubaan Eduardo Cardet. Een beetje koude dag, maar een prima sfeer.

Hij moet onterecht een gevangenisstraf van drie jaar uitzitten “omdat hij een agent een duw had gegeven bij zijn aanhouding”. Eduardo Cardet en zijn beweging MCL zet zich op geweldloze wijze in voor méér democratie op Cuba. We hebben in een petitie aan president Castro gevraagd om zijn vrijlating en hebben 799 handtekeningen ingezameld.

Verder voerden we ook een foto-actie: Ik/wij staan voor de Mensenrechten !! Een fotograaf georganiseerd door Amnesty NL zette 104 mensen of groepen van mensen (ook veel jongeren) op de foto met als achtergrond de Universele Verklaring van de rechten van de mens. Men kreeg de foto gelijk mee en, als men toestemt, wordt de foto op Facebook van Amnesty NL gezet. Bekijk de foto’s op Facebook.

Om 15.15 uur werd op het Hoofdpodium voor een enorme mensenmassa aan een aantal acties op het Festivalterrein aandacht besteed. Elvira en Huub werden 5 minuten over de Amnesty International-acties geïnterviewd. Later bij de Amnesty-stand spraken een flink aantal mensen ons er over aan.

Veel groepjes jongeren komen uit Arnhem of uit Assen, of uit Lochem. We ondervonden veel positieve interesse voor Amnesty International. Vaak werd gezegd: Heel goed dat jullie je voor Amnesty International inzetten, door zowel jong als oud. Velen kwamen ook spontaan naar onze stand: waarvoor kunnen we tekenen ?!

Kortom, een geslaagde actie waar het begrip vrijheid inhoud werd gegeven!
Ook met dank aan de prima organisatie van het Bevrijdingsfestival Overijssel en Marleen van Amnesty Nederland!