Doodstraf Li Yan ingetrokken

We zijn opgelucht dat het doodvonnis van Li Yan uit China is ingetrokken. Li Yan was ter dood veroordeeld voor het doden van haar gewelddadige ex-man. Haar straf is nu omgezet in de doodstraf met twee jaar uitstel. Volgens de Chinese wet moeten doodvonnissen met twee jaar uitstel worden omgezet in een levenslange gevangenisstraf.

Deze regel geldt na het verstrijken van de periode van twee jaar en zolang de gevangene geen ander misdrijf begaat tijdens de periode van schorsing. Het uitstel kan als een opsteker worden gezien voor andere vrouwen in China die gebukt gaan onder huiselijk geweld. Met deze uitspraak geeft de hoogste rechtbank in China een belangrijk signaal af dat huiselijk geweld niet mag worden genegeerd.

We bedanken iedereen die voor Li Yan in actie is gekomen!

‘Dat mijn zus nog leeft, is te danken aan alle mensen in China en de rest van de wereld die voor haar zijn opgekomen. Ik wil alle Amnesty-activisten ontzettend bedanken die hun zorgen over Li Yan hebben geuit en hebben aangeboden om mijn zus te helpen, haar leven is hierdoor gered.”

-Li Dehuai, broer van Li Yan