Doodstraf afgeschaft in Connecticut

De Amerikaanse staat Connecticut heeft als zeventiende staat in de Verenigde Staten de doodstraf afgeschaft. De democratische gouverneur Dannel Malloy kondigde woensdag een wet af die de doodstraf afschaft.

Al eerder nam de senaat een wetsvoorstel voor afschaffing van de doodstraf aan met twintig tegen zestien stemmen. Nu heeft het Huis van Afgevaardigden het voorstel aangenomen en Gouverneur Malloy het ondertekent. Connecticut is de 17de Amerikaanse staat die de doodstraf afschaft.

Uit studies blijkt dat vooroordelen en willekeur een rol spelen in het opleggen van de doodstraf in Connecticut. De familieleden van 179 moordslachtoffers tekenden een petitie ter ondersteuning van het wetsvoorstel.

Amnesty International noemt de ontwikkeling een belangrijke stap richting volledige afschaffing van de doodstraf. Het aantal doodstraffen in de Verenigde Staten is historisch laag. Het lijkt erop dat steeds meer Amerikanen zich bewust worden van het aantal fouten dat gemaakt wordt bij terdoodveroordelingen. Sinds 1973 zijn 140 mensen die in de Amerikaanse dodencel verbleven vrijgesproken.

Op dit moment hebben 97 landen wereldwijd de doodstraf afgeschaft. In bijna één-derde van de Amerikaanse staten wordt de straf niet meer uitgevoerd.