Bernard van Bakel collecteert na de carnavalsmis in Eindhoven.
© Marjan Gerlag-Gilsing

Collecte na de carnavalsmis in Lampegat

Feestvieren in een tent is niets nieuws, maar een carnavalsmis, dat is toch even wat anders. Zelfs in Lampegat, dat toch graag bekend wil staan als gekste stad. Amnesty Eindhoven collecteerde na afloop van de dienst en haalde 91 euro op.

Voor het eerst was de carnavalsmis niet in een kerkgebouw, De vrijwilligers Bernard en Veronique van Amnesty Eindhoven moesten zich dan ook aanpassen aan de nieuwe situatie. Maar gelukkig vonden ze al snel een goed plekje: op de loper bij de hoofdingang stond een dranghek waar de Amnesty-vlag een goed heenkomen vond én het vormde een mooie uitgangspositie voor de collecte.

Daarna was het even wachten tot het einde van de dienst. Maar ook dat verliep weer net even iets anders dan verwacht. Na een mis in een kerk stromen de kerkgangers naar buiten. Maar dat gebeurde nu niet. Het was gewoon te gezellig binnen en grote groepen bezoekers bleven dan ook in de tent carnaval vieren.

Maar dit was natuurlijk voor Bernard en Veronique ook geen bezwaar. Zij gingen gewoon verder met collecteren ín de tent. En hier bleek weer hoezeer de Lampegatters Amnesty een warm hart toedragen. Carnavalsvierders, veelal in de mooiste en kleurrijkste uitdossingen gestoken, stapten spontaan op hen af voor een bijdrage in de collectebus. Zo haalde Amnesty, op een gezellige carnavalszondag, het mooie bedrag van ruim 91 euro op. Meer foto’s staan op de facebookpagina van Amnesty Brabant-Limburg.

Auteur: Marjan Gerlag-Gilsing, redacteur Amnesty Brabant-Limburg