Collecte 2026 – de officiële start van de voorbereidingen
1 december gaat de community open!
Vanaf 1 december zijn de community’s voor de coördinatoren en de wijkhoofden weer geopend. We nodigen je van harte uit om snel een kijkje in jouw community te nemen.
Ook dit jaar kun je je laten informeren via de handleiding, de nieuwsbrieven en via buddy’s voor nieuwe coördinatoren. Je kunt contact zoeken met coördinatoren in de eigen gemeente en instructies krijgen in de community, zowel in geschreven tekst als via video’s. Je kunt ook in contact met ons komen via ‘Vraag het collecteteam’ in de community of via mail of telefoon. De video over inloggen in de community’s vind je hier (op de website laten plaatsen–> marjo regelen vóór 1 december)

Inloggen in de community’s
De weg naar de community kun je terugvinden in ons stappenplan, (verwijzen naar eerder geplaatste stappenplan) op de startpagina van de collecte op Amnesty-website. Of via een van onderstaande knoppen:
Link naar community voor coördinatoren
Link naar community voor wijkhoofden
Als je de inloggegevens niet meer weet, kies dan voor het e-mailadres dat bekend is bij Amnesty en kies de optie ‘Wachtwoord vergeten’. Je krijgt dan een mail waarmee je het wachtwoord opnieuw in kunt instellen. Krijg je geen mail (ook niet in je spambox)? Stuur dan een mail naar collecteservice@amnesty.nl. Wij controleren dan het mailadres en sturen je een reset voor het wachtwoord.

Stappenplan en Handleiding Collecte 2026
In de community vind je onder ‘Mijn documenten’ het ‘Stappenplan Collecte 2026’ met daarin alle belangrijke data. Daar vind je ook de ‘Handleiding Collecte 2026’.
Het goed invullen van de gegevens in de community is steeds belangrijker geworden, want de community is de basis voor jouw werk als coördinator of wijkhoofd. Lees hiervoor goed de handleiding, maar vooral ook de instructies bij de verschillende onderdelen in de community.
Mochten er wijzigingen plaatsvinden in de aanloop naar de collecte, dan houden we jullie uiteraard via de mail op de hoogte.

Nieuwe collectanten
Wij doen ons best zoveel mogelijk collectanten te vinden via e-mail-nieuwsbrieven en telefonisch werven onder onze leden, maar realiseer je dat onze mogelijkheden daarin beperkt zijn.
De ervaring leert dat persoonlijk vragen het beste werkt en daarvoor hebben we echt jullie hulp nodig. Denk eens na over wie in je vrienden-, familie- en kennissenkring je zou kunnen vertellen over je mooie vrijwilligerswerk bij Amnesty International en waarom je juist hiervoor hebt gekozen.
In de community vind je bij ‘Mijn documenten’ een map ‘Start werkzaamheden’ met flyers, persberichten en digitale advertenties

Legitimatiebewijzen
Let erop dat je op tijd begint met het benaderen van de collectanten om te informeren of ze meelopen tijdens de collecte in maart. Registreer voor 29 januari 2026 wie er meelopen. Voor de collectanten die in het systeem geregistreerd staan als ‘Bereikt’ en ‘Loopt mee’, krijg je een gepersonaliseerd legitimatiebewijs.
De blanco legitimatiebewijzen die je tijdens de bestelronde kunt bestellen bevatten een uniek nummer en een unieke QR-code. Bestel hier niet te veel van. De blanco legitimatiebewijzen zien er hetzelfde uit als de gepersonaliseerde legitimatiebewijzen die je automatisch krijgt toegestuurd. Bij het aanmelden van nieuwe collectanten kun je de nummers van die blanco legitimatiebewijzen toekennen naan nieuwe collectanten.
We houden jullie via nieuwsbrieven op de hoogte over wanneer jullie materialen kunnen bestellen en wanneer jullie kunnen beginnen met het verwerken van de administratie

Nieuwsbrieven en onderlinge communicatie tussen vrijwilligers
In de community is een sectie ingebouwd waar je als coördinator of wijkhoofd kunt aangeven of je contactgegevens zichtbaar mogen zijn voor andere coördinatoren en wijkhoofden in de gemeente. Uit privacyoverwegingen is het belangrijk dat jullie zelf toestemming geven dat je mailadres en telefoonnummer zichtbaar worden voor andere coördinatoren en wijkhoofden in de gemeente. Deze ondersteuning aan elkaar werkt vooral als veel mensen die toestemming ook daadwerkelijk geven. Het gaat hier alleen om mailadres en telefoonnummers; er worden geen adressen gedeeld.
Als je akkoord geeft, wordt dit zichtbaar en kunnen jullie contact opnemen met elkaar over collecte-zaken. We weten dat er behoefte is aan verbinding met anderen en proberen dat op deze manier te faciliteren.
Als coördinator is het belangrijk goede afspraken met je wijkhoofden te maken over wie wat gaat doen in de community. In de community is voor de coördinatoren nu een aparte lijst beschikbaar met de gegevens van je wijkhoofden op een rijtje. Mis je wijkhoofden of heb je nieuwe wijkhoofden? Geef dit via de knop ‘Vraag aan collecteteam’ op de homepage van de community aan ons door, dan maken wij het in orde.
Werving wijkhoofden
Amnesty werft in principe geen wijkhoofden. We horen van veel coördinatoren dat het goed werkt om deze te zoeken onder de collectanten en om hen persoonlijk te vragen. Ook verschilt het per coördinator welke taakverdeling die voor ogen heeft. Heb jij dringend een wijkhoofd nodig en lukt het niet om deze te vinden onder je collectanten? Laat ons dat dan weten via ‘Vraag aan collecteteam’ in de community, dan kunnen we met elkaar kijken welke aanpak er mogelijk is.
Nieuwsbrief naar collectanten
We sturen vanuit het kantoor aan alle collectanten op 13 januari 2026 een ‘save the date’ per mail, zodat ze de datum van de collecteweek alvast in de agenda kunnen noteren. Ook vertellen we hun dan over de iDeal QR-codes, het online collecteren en wanneer ze toegang tot het online collecteren ontvangen.

En verder nog even het volgende
- De opbrengst van de online collecte is met circa 195.000 euro in 2025 gelijk gebleven aan 2024. In 2026 willen we dit laten groeien; we zullen de communicatie hierover uitbreiden. Jullie kunnen als coördinatoren en wijkhoofden daarbij helpen. Je kunt het de collectanten vragen, maar je kunt ook zelf een Teams-pagina met je eigen collectanten inrichten, zodat collectanten elkaar kunnen inspireren. Over die Teams-pagina vertellen we later meer.
- Alle nieuwsbrieven die wij sturen aan jullie, maar ook die aan de collectanten kun je op de website lezen.
- Op dit moment is het nog niet mogelijk bestellingen te doen in de community. Op 12 januari 2025 sturen we de uitnodiging om materialen te bestellen en zullen we ook iets vertellen over de materialen. De collectanten sturen we de dag erna, op 13 januari 2026, een ‘save the date’. We hopen de bestelformulieren in de week van 5 januari al online te hebben.
- Amnesty International vindt jouw privacy heel belangrijk. Ter bescherming van jouw privacy verwerken wij persoonsgegevens en andere data zorgvuldig en in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving. Meer informatie over hoe Amnesty omgaat met de (persoons)gegevens van haar vrijwilligers van de collecte, vind je in onze Privacyverklaring Collecte.
Voor nu wens ik jullie heel veel succes met de eerste voorbereidingen voor de collecte!

Vriendelijke groet,
Marjo Schepers
Coördinator landelijke collecte