© @Private

Chinese Su Changlan vrijgelaten

Vrouwenrechtenactiviste Su Changlan is 25 oktober 2017 vrijgelaten. Ze verdween in 2014 achter de tralies nadat ze via internet foto’s had gedeeld van de prodemocratische protesten in Hongkong. Pas in maart 2017 werd ze officieel tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld vanwege ‘het aanzetten tot staatsondermijning’. Omdat ze al drie jaar in voorarrest zat, heeft ze daarmee haar straf uitgezeten en is nu vrijgelaten.

Slechte gezondheid

Su Changlan sprak haar steun uit voor de oproepen voor meer democratie in Hongkong, waar in 2014 massaal voor werd gedemonstreerd. Ook zette ze zich in voor de rechten van vrouwen en migrantenkinderen. Tijdens haar gevangenschap verslechterde de gezondheidstoestand van Su sterk door  de slechte omstandigheden waaronder ze werd vastgehouden. Ze deelde een cel van 10 bij 8 meter met vijftig tot zeventig andere gevangenen en had een slaapplaats van slechts 50 cm breed. Met de hygiëne was het slecht gesteld. Doordat ze onvoldoende medische zorg kreeg, kampt Su Changlan nu met problemen aan haar hart, lever en gal.

Tijdens haar detentie mocht Su Changlan lange tijd geen bezoek van familieleden ontvangen. Pas een jaar nadat ze was opgepakt kon een advocaat met Su spreken. Haar echtgenoot en haar broer, die openlijk actievoerden voor haar vrijlating, werden ook opgepakt en een maand vastgezet.