Chinese journalist vrijgelaten

De prominente Chinese journalist Jia Jia is op 25 maart vrijgelaten. Jia Jia verdween op 15 maart op het vliegveld van Beijing, vlak voordat hij op een vliegtuig naar Hong Kong zou stappen.

Vrienden van Jia Jia denken dat er een verband bestaat tussen zijn verdwijning en de online publicatie van een kritische open brief aan president Xi Jinping. Op 4 maart publiceerde de Chinese website Wu Jie News een open brief waarin president Xi Jinping werd opgeroepen om af te treden. Volgens de brief is de president verantwoordelijk voor China’s problemen en stond er stevige kritiek in op China’s economisch, politiek en buitenlands beleid.

Jia Jia, zou volgens de BBC de directeur van deze website, een oud-collega van hem, hebben gewaarschuwd de brief niet te plaatsen. Vervolgens is de brief van de website verwijderd.

Ondervragingen en detentie gaan door

Jia Jia is weliswaar vrijgelaten, maar de Chinese autoriteiten blijven mensen ondervragen die mogelijk achter de publicatie van de brief zitten. De politie lijkt meer dan twintig mensen vast te houden in verband met de brief, onder wie drie familieleden van de Chinese blogger Wen Yunchao. Volgens de BBC worden er 16 medewerkers van Wu Jie News vastgehouden.