Chinese activist Huang Jinqiu vrij!

De Chinese schrijver, journalist en activist Huang Jinqiu zat een gevangenisstraf uit van 12 jaar wegens het publiceren van politieke essays. Vooral de plannen voor het vestigen van een Patriottistische Democratische Chinese Partij, werden hem zwaar aangerekend door de Chinese autoriteiten.

Terwijl hij in Maleisië journalistiek studeerde, publiceerde Huang Jinqiu sinds 2000 gedichten en artikelen in Chinese media. Hoewel hij zijn politiek kritische artikelen onder de schuilnaam Qing Shuijun uitbracht, kwamen de Chinese autoriteiten hem op het spoor en zouden zij al begin 2001 zijn familie hebben bezocht om hun ‘zorgen’ te uiten.

In 2003 kondigde Huang Jinqiu zijn plannen voor de oprichting van de Chinese Patriottistische Democratische Partij aan om democratie en vrijheid te realiseren in China. In datzelfde jaar, kort na zijn terugkeer naar zijn geboorteland, werd hij gearresteerd. Maandenlang werd hij vastgehouden zonder dat zijn familie wist waar hij was en zonder dat hij enig contact had met de buitenwereld.

Ook na de start van zijn proces in juni 2004 en zijn veroordeling tot 12 jaar celstraf die volgde, bleven zijn omstandigheden slecht. Zo werd hij gedwongen lange afstanden te rennen, wakker te blijven en de autoriteiten deden zelfs een poging hem op te laten nemen in een psychiatrisch ziekenhuis. Pas nadat internationale druk over zijn zaak toenam, verbeterde zijn situatie.

Volgens verschillende berichten is Huang Jinqiu sinds 20 oktober vrij. Dit goede nieuws kwam pas twee weken later naar buiten, omdat de autoriteiten hem en zijn familie gewaarschuwd zouden hebben om niet met buitenlandse pers te spreken. Zijn vrijlating komt nadat onder andere Amnesty International jarenlang actie voerde voor hem.