China: twee arbeidsactivisten vrijgelaten

In China zijn Zeng Feiyang en Meng Han vrijgelaten. Ze waren opgepakt voor ‘het bijeenbrengen van een menigte om de sociale orde te verstoren’. Zeng Feiyang geniet in de provincie Guangdong, in het zuiden van het land, veel aanzien vanwege zijn inzet voor het respecteren van arbeidsrechten.

De twee werden begin januari opgepakt, samen met drie anderen die nog vastzitten. Guangdong wordt wel ‘de fabriek van de wereld’ genoemd vanwege de hoge mate van industrialisering. Er zijn recent wetten ingevoerd die de rechten van arbeiders moeten beschermen, maar de naleving daarvan laat te wensen over. Onafhankelijke vakbonden zijn verboden. Tal van niet-gouvernementele organisaties zetten zich in voor de bescherming van arbeidsrechten. Dit is lange tijd aangemoedigd door lokale en provinciale autoriteiten. Het laatste jaar, in een periode dat de groei van de Chinese economie stagneert, worden arbeidsactivisten echter steeds vaker lastiggevallen.

De snelle vrijlating van Zeng Feiyang en Meng Hans suggereert dat de aandacht van onder andere Amnesty heeft geholpen. We blijven druk uitoefenen om ook alle andere gewetensgevangenen vrij te krijgen.