Chinese advocaat Wang Quanzhang
© privefoto

China: schandelijke celstraf voor advocaat Wang Quanzhang

In China is mensenrechtenadvocaat Wang Quanzhang tot 4,5 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Hij is schuldig bevonden aan het ‘ondermijnen van de staatsmacht’.

Volgens Doriane Lau van Amnesty International is het vonnis uitermate onrechtvaardig: ‘Het is ongehoord dat Wang Quanzhang is gestraft omdat hij vreedzaam opkomt voor de mensenrechten in China. Hij moet onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten. In de drie jaar die aan dit showproces voorafgingen, lieten de autoriteiten Wang in een zwart gat verdwijnen en werd hij waarschijnlijk gemarteld. Wangs familie, die voortdurend wordt lastiggevallen, wist lange tijd zelfs niet of hij nog leefde.’

Spoorloos

Wang Quanzhang werd opgepakt tijdens een arrestatiegolf in 2015. Daarbij werden circa 250 advocaten en mensenrechtenactivisten gearresteerd. Mensenrechtenverdedigers die later werden vrijgelate meldden dat ze zijn geslagen, tot vijftien uur achtereen rechtop moesten staan en gedwongen medicatie kregen toegediend.

Achtergrond

Wang Quanzhang werkte als advocaat aan zaken die gevoelig liggen bij de overheid, zoals het recht op vrijheid van godsdienst. Ook vertegenwoordigde hij leden van een maatschappelijke beweging die zich inzet voor meer openheid van de regering en het tegengaan van corruptie. Hij was de laatste mensenrechtenverdediger van de groep die in 2015 is opgepakt die op een uitspraak wachtte.

Wang werd op 3 augustus 2015 door de politie opgepakt. Zijn familie hoorde pas in juli 2018 dat hij nog in leven was en gevangen wordt gehouden in Tianjin. Op 12 juli 2018 kreeg Wang voor het eerst tijdens zijn jarenlange detentie bezoek van een advocaat van zijn keuze. Wangs vrouw Li Wenzu kon de rechtszaak, die op 26 december 2018 plaatsvond, niet bijwonen. De autoriteiten beletten haar haar appartement te verlaten.