China: Drie burgerjournalisten vrijgelaten

Drie Chinese burgerjournalisten zijn op 7 april op borgtocht vrijgelaten. De mannen waren opgepakt voor het plaatsen van berichten over actievoerders op het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing.

De organisatie waar ze voor werken heeft Amnesty bedankt voor de bliksemactie die voor de mannen werd gevoerd. Volgens hen heeft de internationale aandacht in de zaak er aan bijgedragen dat de mannen zijn vrijgelaten.

Wang Jing, Liu Xuehong en Xing Jian zijn als burgerjournalist actief voor 64 Tianwang, een website over mensenrechten in China die wordt gerund  door zo’n duizend vrijwilligers. Wang, Liu en Xing werden opgepakt nadat ze op de website hadden bericht over mensen die actievoerden op 5 maart op het plein tijdens het jaarlijkse Partijcongres van de Communistische Partij.  Ze toonden onder andere beelden van een vrouw die zichzelf in brand probeerde te zetten en vervolgens werd weggevoerd. Ze schreven ook over verschillende andere actievoerders die werden weggevoerd van het plein.

Amnesty bedankt iedereen die zich heeft ingezet voor Wang Jing, Liu Xuehong, en Xing Jian. De mobiele telefoons en computers van de mannen zijn nog steeds in beslag genomen, net als computers uit het kantoor van 64 Tianwang. We houden de zaak in de gaten. Op dit moment is geen verdere actie noodzakelijk.