Joshua Wong, medeoprichter van Demosisto in Hongkong
© Amnesty International

China: activisten uit Hongkong verhoord

In maart en augustus zijn twee leden van de Hongkongse partij voor democratie Demosisto opgepakt en ondervraagd door leden van de Chinese staatsveiligheidsdienst. Dat gebeurde toen ze het vasteland van China bezochten.

‘Het is een huiveringwekkende poging van leden van de Chinese veiligheidsdienst om activisten in Hongkong het zwijgen op te leggen en te voorkomen dat ze zich inzetten voor maatschappelijke organisaties. Mensen moeten niet bang hoeven zijn voor detentie en marteling wanneer ze het vasteland van China bezoeken omdat ze in Hongkong vreedzaam voor hun rechten opkwamen’, zegt Joyce Chiang, directeur van Amnesty Hongkong.

Regering Hongkong moet opheldering vragen

‘De autoriteiten van Hongkong moeten nu laten zien bereid te zijn de vrijheid van meningsuiting en van vereniging te verdedigen, ook van mensen die kritisch over de regering zijn. De regering van Hongkong moet om een onderzoek vragen naar deze twee zaken. Als zij dat nalaten, komen het recht op vrije meningsuiting en op vereniging in Hongkong steeds verder in het gedrang.’

Achtergrond

Demosisto, mede opgericht door activist Joshua Wong, maakte op 27 augustus bekend dat twee van haar leden opgepakt en enkele uren ondervraagd zijn tijdens een bezoek aan het vasteland. De verhoren gingen over hun medewerking aan Demosisto, de Umbrella Movement en andere protesten. Ze werden vastgehouden in een onofficieel detentiecentrum waar het risico op marteling en mishandeling groter is. De twee werden onder meer gevraagd naar de namen van Demosisto-leden en van bestuursleden.

Meer over dit onderwerp