Cambodja: Dertien mensenrechtenactivisten vrijgelaten

Dertien vrouwen van de Boeung Kak Lake gemeenschap in Phnom Penh zijn op 27 juni vrijgekomen.

Een maand eerder hadden de vrouwen, Chan Navy, Cheng Leap, Heng Mom, Kong Chantha, Nget Khun, Ngoun Kimlang, Bov Sopea, Phan Chhunreth, Soung Samai, Song Srey Leap, Tep Vanny, Tho Davy en Tol Srey Pov, een gevangenisstraf van tweeënhalf jaar gekregen na een oneerlijk proces. De vrouwen werden veroordeeld vanwege hun vreedzame protest tegen gedwongen huisuitzettingen van duizenden families die rondom het Boeung Kak-meer wonen.

Vanwege hun verplichtingen als (groot)moeders, besloot de rechtbank dat zij slechts één maand en drie dagen van de gevangenisstraf uit hoeven te zitten. Dit neemt niet weg dat de vrouwen het risico lopen om opnieuw gearresteerd te worden zodra ze zich inzetten voor de rechten van hun gemeenschap.

Tijdens de rechtszitting van de dertien vrouwen werden andere leden van de gemeenschap buiten de rechtszaal tegengehouden door de oproerpolitie. Twaalf mensen zouden hierbij zijn geslagen door de politie, waaronder 7 kinderen en een zwangere vrouw, die haar ongeboren kindje verloor.

Amnesty roept de Cambodjaanse autoriteiten op om de vrouwen vrij te spreken en een onderzoek in te stellen naar de mishandeling van de gemeenschapsleden buiten de rechtszaal.