Bewijs van steeds meer sektarisch geweld en ontvoeringen in Irak

Er is een dramatische toename van het sektarisch geweld sinds de Islamitische Staat in Irak en Al-Sham (ISIS) begin juni Mosul, de tweede grootste stad van Irak, en andere delen van Noordwest-Irak in handen kreeg. Iraakse burgers komen opnieuw in de vuurlinie te staan.

Het rapport Northern Iraq: Civilians in the line of fire bevat schrijnende getuigenissen van burgers die de gebieden die zijn bezet door ISIS ontvluchtten uit vrees voor hun leven. In elk dorp en elke stad waar ISIS de macht heeft genomen worden burgers slachtoffer van ontvoeringen en gruwelijke moorden.

Burgers lopen niet alleen gevaar door de terreur van ISIS. Ook de luchtaanvallen door de Iraakse regering maken veel burgerslachtoffers.

‘De burgers in Irak worden opnieuw belaagd. Ze zitten gevangen in een spiraal van sektarisch geweld dat van alle kanten komt. Honderdduizenden hebben hun huizen ontvlucht uit angst voor de terreur van ISIS en voor de luchtaanvallen door regeringstroepen. Beide strijdende partijen tonen hun volstrekte minachting voor het internationaal humanitair recht’, aldus Donatella Rovera van Amnesty International die net terug is uit Noord-Irak.