Azerbeidzjaanse journalist tot zevenenhalf jaar cel veroordeeld

De celstraf van de onderzoeksjournalist Khadija Ismayilova, die twee weken na de buitensporige veroordelingen van Leyla en Arif Yunus komt, is een nieuwe ernstige aanval op de vrijheid van meningsuiting in Azerbeidzjan.

Khadija Ismayilova werkt voor Radio Free Europe. Tijdens een gesloten zitting van de rechtbank in de hoofdstad Bakoe werd ze op basis van valse aanklachten onder meer veroordeeld voor het verduisteren van geld, illegaal ondernemerschap en belastingontduiking.

Aanpak kritische stemmen

De overheid van Azerbeidzjan pakt iedereen aan die een kritisch geluid laat horen: politieke activisten, journalisten, mensenrechtenverdedigers. Door de inzet van draconische wetten is de vrijheid van meningsuiting en vereniging een strafbaar feit geworden. De autoriteiten misbruiken het strafrechtsysteem om dissidenten te vervolgen.

Oneerlijke rechtszaak

Volgens de advocaat van Ismayilova kon de aanklager in de zaak geen schriftelijk bewijs opvoeren dat de aanklachten tegen haar onderbouwde. De ouders van Ismayilova en onafhankelijke journalisten werd de toegang tot de zittingen vaak ontzegd. De Azerbeidzjaanse overheid wil angst zaaien onder haar critici en hen laten weten dat de wet geen garantie biedt dat hun rechten worden nageleefd. Amnesty International roept op Ismayilova onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.