Amnesty International overhandigt 120.000 handtekeningen aan de Argentijnse autoriteiten om de onmiddellijke vrijlating van Belén te eisen.
© Amnistía Internacional Argentina

Argentijnse Belén officieel vrijgesproken

De Argentijnse autoriteiten hebben de aanklacht tegen de 27-jarige Belén op 31 maart 2017 ingetrokken. Afgelopen augustus kwam zij al voorwaardelijk vrij na tweeënhalf jaar in de gevangenis te hebben gezeten. De Argentijnse autoriteiten beschuldigden haar van het zelf plegen van abortus.

Belén, een pseudoniem, werd in 2014 in het ziekenhuis opgenomen met buikpijn. Artsen constateerden dat ze zwanger was, wat Belén niet wist. Ze kreeg een miskraam waarna het medisch personeel haar aangaf bij de politie vanwege het plegen van abortus. In Argentinië is dat strafbaar. Belén zat twee jaar in voorarrest voordat een lokale rechtbank haar tot acht jaar cel veroordeelde wegens moord.

Kort na haar veroordeling zette Amnesty International een spoedactie uit. Eind juli 2016 overhandigden leden van een Amnesty-missie 120 duizend handtekeningen aan de autoriteiten onder een oproep Belén onmiddellijk vrij te laten. Ook ontmoetten ze Bélen in de gevangenis en brachten haar solidariteitskaarten en -brieven.