Anwar Ibrahim uit Maleisië bij zijn vrijlating op 16 mei 2018.
© The Associated Press

Anwar Ibrahim uit Maleisië is vrijgelaten

De Maleisische oppositieleider en gewetensgevangene Anwar Ibrahim mocht vandaag de gevangenis in Kuala Lumpur verlaten.

Anwar zat de afgelopen twintig jaar twee keer voor langere tijd in de gevangenis op basis van politiek gemotiveerde aanklachten. Hij werd veroordeeld voor ‘sodomie’ en corruptie – aanklachten die hij altijd ontkende. Amnesty voert al sinds zijn eerste arrestatie in 1998 actie voor Anwar. Heel veel dank aan iedereen die voor hem in actie kwam door de jaren heen!

‘Anwar had nooit gevangengezet mogen worden’, zegt Amnesty’s secretaris-generaal Salil Shetty. ‘Zijn vrijlating had al veel eerder moeten plaatsvinden en is een belangrijke stap naar herinvoering van gerechtigheid en mensenrechten in Maleisië na jaren van politieke vervolging door vorige regeringen.’ Anwar werd onder een koninklijk pardon vrijgelaten.

Nieuwe wind in Maleisië?

De autoriteiten van Maleisië mogen het niet bij deze vrijlating laten, maar moeten nu verdergaan met het doorvoeren van positieve veranderingen. Vorige week waren er verkiezingen in Maleisië. Die werden gewonnen door de Pakatan Harapan-coalitie onder leiding van Mahathir Mohamad. Deze nieuwe regering moet de onderdrukkende wetten aanpassen die de vrijheid van meningsuiting en vereniging inperken en door de vorige regering werden gebruikt om activisten de mond te snoeren.

Twintig jaar vervolgd

Anwar Ibrahim werd in 1998 voor het eerst gearresteerd. Hij was toen vice-premier en wilde politieke hervormingen. Hij werd ontslagen en aangeklaagd voor corruptie en het begaan van ‘illegale’ homoseksuele activiteiten – aanklachten die hij altijd heeft ontkend.

Tijdens zijn gevangenschap werd Anwar in elkaar geslagen. In 1999 en 2000 werd hij veroordeeld voor corruptie en ‘sodomie’. In 2004 werd zijn gevangenisstraf ingetrokken en kwam hij vrij.

Maar in 2008 begon de tweede ‘sodomie’-case tegen Anwar. Het Maleisische Hooggerechtshof sprak hem in 2012 vrij, maar het Hof van Beroep maakte deze uitspraak ongedaan en legde hem in 2014 een gevangenisstraf van vijf jaar op. Daardoor mag hij niet politiek werkzaam zijn en kon hij niet meedoen aan de verkiezingen van 2018.

Nieuwe premier?

Door het koninklijk pardon dat Mahathir Mohamad aanvroeg voor Anwar, kan hij weer de politiek in. Mahathir heeft aangegeven af te treden en Anwar premier te laten worden als hij eenmaal verkozen is. In aanloop naar de verkiezingen van 2018 ging Anwar met Mahathir samenwerken om Najib Razak’s Barisan Nasional partij, die al bijna zestig jaar aan de macht was, aan de kant te zetten.