Amnesty studentengroep Utrecht start een blog!

De studentengroep in Utrecht zijn gestart met een blog! Zo heeft de groep verschillende commissies waaronder een Editorial Committee. De Editorial Committee van AISU (Amnesty International Studentgroup Utrecht) kreeg als prachtige taak om een blog op te zetten, mede ter vervanging van het bekende jaarboek.

AISU: “We kunnen toegeven dat het best spannend was, om zo als eerste lichting AISU-bloggers aan de slag te gaan dit jaar. Die spanning was maar van korte duur; we zijn vooral enthousiast om te mogen schrijven voor ieder die meer wil lezen over mensenrechten wereldwijd en Amnesty in het bijzonder. Die artikelen die we schrijven, in het Engels overigens, verdelen we in een aantal categorieën. Zo leveren wij onze visie bij het actuele nieuws van die maand, we leveren stof tot nadenken in de Food for Thought categorie en brengen vergeten verhalen weer in de schijnwerpers onder Forgotten Stories. Daarnaast besteden we tijd aan de gebeurtenissen en evenementen in en rondom AISU en Amnesty.”

Hierbij de hardwerkende schrijfsters (ja het is een vrouwenaangelegenheid) van de artikelen aan jullie voorgesteld:

Gerlien Spijkerboer (NL) – voorzitter

Zij is van oudsher student Nederlands aan de UU, maar spendeert nu een jaar aan een minor Internationale Betrekkingen. Het omzetten van mooie verhalen in taal is wat haar drijft, evenals het deconstrueren van vastgeroeste ideeën.

Alice Baker (UK) – editor

Ze woont, leeft en werkt dit jaar in Nederland als studente bij de master Conflict Studies aan de UU. Alice schrijft moeiteloos over de meest complexe zaken en haar expertise is waardevol voor de commissie.

Béibhin Gallagher (IE) – editor

Samen met Alice studeert zij Conflict Studies en spendeert zij een jaar in de lage landen. Samen met Alice vertrekken zij dit voorjaar naar een derdewereldland om daar ontwikkelingshulp te bieden.

Thea Lyngseth (NOR) – editor

Ze heeft een multidimensionale identiteit, als half Zweeds – half Noorse die opgroeide in Spanje. Haar achtergrond maakt haar tot een kosmopoliet in de goede zin van het woord. Zij studeert Liberal Arts and Sciences aan de UU.

Emma Haverdings (NL) – blog editor en fotograaf

Zij is eerstejaars psychologiestudente aan de UU. Haar sterke gevoel voor beeld en vormgeving geven haar de uitgelezen kans een mooi blog neer te zetten namens onze commissie.

Wij hopen dat ons blog bij kan dragen aan het licht dat Amnesty laat schijnen. Voor hen die onderdrukt, genegeerd of vergeten zijn. “It’s better to light a candle than curse the darkness.”

De blog is hier te vinden. Er zijn vier verschillende categorieën te vinden op de site: News, Forgotten Stories, Food for Thought en de AISU Bulletin. Veel leesplezier!

Auteur: Gerlien Spijkerboer