Amnesty Leiden verzamelt handtekeningen
© Arie Raaphorst

Amnesty Leiden op Bevrijdingsdagbraderie: veel belangstelling en 310 handtekeningen

Op zondag 5 mei 2019 vierde Amnesty Leiden Bevrijdingsdag op de braderie in de Doezastraat/Herenstraat. Dat leverde onder meer 310 handtekeningen op voor de petitie voor dertien Poolse vrouwen die terechtstaan omdat ze een spandoek omhooghielden tijdens de viering van de Poolse Onafhankelijkheidsdag in 2017.

Op een frisse maar zonnige dag waren vrijwilligers van Amnesty Leiden van 9.30 tot 17:30 uur te vinden in de Amnesty-stand. Behalve de petitie tekenen, konden belangstellenden ook meedoen aan een mensenrechtenquiz op een rad van fortuin, waarbij mooie prijzen waren te winnen. Verschillende winkeliers hadden prijzen gesponsord. Amnesty-vrijwilliger Helga Schuler: “Er doen veel kinderen mee aan de quiz en er komen veel mensen kijken bij onze stand.”

Aandacht voor Amnesty

In en rond de stand, aan Amnesty Leiden aangeboden door ondernemersvereniging HerenDoeza, gaf een team van vrijwilligers informatie over de verschillende mogelijkheden om je voor Amnesty en mensenrechten in te zetten. Zij zeiden het belangrijk te vinden om aandacht te vragen voor de activiteiten van Amnesty in Nederland en wereldwijd.

Strijden tegen onrecht

Amnesty-vrijwilliger Sandra van Delft: “Ik kan niet tegen onrechtvaardigheid. Ik ben blij dat ik iets kan bijdragen aan Amnesty, door te zorgen dat mensen van de Amnesty-activiteiten op de hoogte raken.” En Helga Schuler zei: “Ik vind het belangrijk dat mensen zien dat Amnesty er is. Er is ontzettend veel onrecht. Daartegen moet gestreden worden. Dus ik ben heel blij dat mensen de petitie gaan tekenen.”

Meer weten?

Wil je meer weten over Amnesty en over de mogelijkheden om je vrijwillig in te zetten? Bezoek dan de website https://www.amnesty.nl/kom-in-actie/amnesty-bij-jou-de-buurt