De verzegeling op de deur van het Amnesty-kantoor in Moskou waarop wordt gewaarschuwd om het pand niet te betreden.
© Amnesty International

Amnesty-kantoor in Moskou op last van gemeente gesloten

Onze collega’s in Rusland troffen de toegangsdeur van het Amnesty-kantoor in Moskou vanmorgen vroeg verzegeld en vergrendeld aan. Op de kennisgeving van de gemeente Moskou wordt gewaarschuwd om het pand niet te betreden.

John Dalhuizen, hoofd Europa bij Amnesty International, laat in een reactie weten dat Amnesty nog onderzoekt waarom de Russische autoriteiten hebben besloten onze werknemers de toegang te ontzeggen. ‘Dit is een onaangename verrassing waar we op voorhand niet voor zijn gewaarschuwd.’

‘Gezien het huidige klimaat voor maatschappelijke organisaties in Rusland is er een aantal plausibele verklaringen. Maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken. We zijn bezig om de situatie zo snel mogelijk op te lossen en hopen vurig dat er een eenvoudige administratieve verklaring is voor deze tegenslag. We weten 100 procent zeker dat we aan onze verplichtingen als huurder hebben voldaan.’

Op het zegel op het kantoor – dat rechtstreeks wordt gehuurd van de gemeente Moskou – staat vermeld dat het gebouw ‘eigendom van een stad van de Russische Federatie’ is, en dat niemand er binnen mag zonder begeleiding van een gemeenteambtenaar. De sloten en het alarmsysteem zijn verwijderd en de elektriciteit lijkt te zijn afgesloten.

Onze collega’s hebben geprobeerd contact te zoeken met het gemeentelijke nummer op de kennisgeving, maar er werdniet opgenomen. Zij proberen een afspraak te maken bij de gemeente.