Amnesty deelt pand met negen andere organisaties

Amnesty International Nederland is sinds haar oprichting in 1968 in Amsterdam gevestigd. In Amsterdam, omdat daar de meeste van onze betaalde en onbetaalde medewerkers woonden.

Sinds 2003 zijn we gevestigd op de Keizersgracht 177. Dit pand is aangekocht na een uitgebreide zoektocht op basis van een pakket van eisen waaraan de huisvesting zou moeten voldoen. Behalve de keuze om in Amsterdam te blijven, woog de omvang van het pand mee en de bruikbaarheid van het pand als kantoorbestemming, evanals goede bereikbaarheid met openbaar vervoer en een veilige omgeving (in verband met vergaderingen en bijeenkomsten buiten kantooruren).

De keuze om een pand te kopen in plaats van te huren kwam voort uit het feit dat kopen op de langere termijn voordeliger is dan huren. Dat de locatie op de Keizersgracht gezien zou kunnen worden als ‘eersteklas’ was bij de besluitvorming eerder een nadeel dan een voordeel. Maar de vierkante meter prijs van het pand was in 2003 niet hoger dan van panden even buiten het centrum. Bovendien was en is het een weloverwogen keuze om niet te investeren in liquiditeiten of risicovolle beleggingen, maar in een pand op een A-locatie. De kans op waardevastheid is dan vele malen groter. Ons kantoorpand is daarmee een veilige belegging van de continuïteitsreserve van de organisatie.

We verhuren delen van het pand aan negen andere organisaties: Movies that Matter, Humanity in Action, De Werkelijkheid, ZimWatch/Hivos, Granate, Choice, Dance4Life, Johannes Wier Stichting en Respect Education Foundation.