Khaled Drareni
© Privéfoto

Algerije: Khaled Drareni en andere journalist gearresteerd in aanloop naar verkiezingen

Ruim een dag voor de verkiezingen in Algerije arresteerden de autoriteiten op 10 juni de journalisten Khaled Drareni en Ihsane El Kadi, en oppositieleider Karim Tabbou. De arrestaties laten zien dat de aanval van de autoriteiten op het recht op vrijheid van meningsuiting en het recht op vereniging in aanloop naar de verkiezingen in een stroomversnelling is gekomen.

Amna Guellali van Amnesty International: ‘In plaats van journalisten en politieke tegenstanders oppakken in een poging om kritiek te smoren en leden van de Hirak-protestbeweging te intimideren, zou Algerije zich moeten concentreren op het respecteren van de mensenrechten.’

‘Het lijkt er sterk op dat de drie mannen zijn opgepakt omdat ze deel uitmaken van de Hirak-protestbeweging. Die roept met vreedzame middelen op tot radicale politieke verandering in Algerije. Hun arrestatie past in een alarmerende tendens van de afgelopen maanden. Journalisten en activisten die roepen om sociale gerechtigheid en politieke hervormingen worden daarbij willekeurig opgepakt en vervolgd. Tenzij de autoriteiten sterke argumenten hebben voor deze arrestaties, moeten de drie onmiddellijk worden vrijgelaten.’

Vaker doelwit

Het is niet voor het eerst dat deze drie mannen het doelwit zijn van de Algerijnse autoriteiten.

Voor Khaled Drareni kwamen in december 2020 wereldwijd honderdduizenden mensen in actie tijdens Amnesty’s Write for Rights-schrijfactie. Drareni was namelijk na een buitengewoon oneerlijk proces tot 3 jaar gevangenisstraf veroordeeld voor zijn verslaggeving over protesten van de Hirak-beweging in augustus 2020. Zijn straf werd in hoger beroep verkort tot 2 jaar. In maart 2021 werd hij vrijgelaten en werd zijn zaak doorgestuurd naar het Hooggerechtshof.

In maart 2020 werd de politiek leider Karim Tabbou veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf voor verzonnen aanklachten. Die gingen over video’s op het Facebook-kanaal van zijn politieke partij waarin hij kritiek leverde op de rol van het leger in de politiek.

Ihsane El Kadi is directeur van de nieuwssite Maghreb Emergent en radiostation RadioMPost. Hij werd al eerder vervolgd voor ‘laster en het beledigen’ van de Algerijnse president. De autoriteiten blokkeerden zijn mediabedrijven.

Volgens groepen en activisten die de mensenrechtensituatie in Algerije monitoren, zitten er momenteel 223 mensen gevangen vanwege betrokkenheid bij de Hirak-protestbeweging.