© Amnesty International

8 november: Schrijfavond Amnesty International Dordrecht

Op donderdag 8 november a.s. organiseert Amnesty International Dordrecht de laatste schrijfavond van dit jaar. We schrijven dan met elkaar brieven voor mensen die onrecht wordt aangedaan. Je bent vanaf 19.30 uur van harte welkom op de eerste verdieping van restaurant Dordts Genoegen, Voorstraat 256 in Dordrecht.

Brieven schrijven is een van de meest bekende activiteiten van Amnesty International, de mensenrechtenorganisatie die dit jaar alweer 50 jaar actief is in Nederland. Dordrecht is een van de oudste lokale groepen: wij bestaan dit jaar 40 jaar.

Hoe werkt het?

Hoe werkt dat brieven schrijven? Je krijgt een beschrijving van de situatie van een aantal personen en bekijkt voor wie je een brief wilt schrijven. Er zijn (veelal Engelstalige) voorbeeldbrieven met daarin een oproep aan de betreffende regeringen, ambassades of koningshuizen om de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) na te leven. Ook kun je een groetenkaartje schrijven aan een activist om hem of haar een ‘hart onder de riem te steken’. Zo schrijven we deze maand onder meer een kaartje aan Clinton Young, de man die nog altijd op death row zit in de VS, op basis van uiterst twijfelachtig ‘bewijs’. Een jaar geleden zou hij geëxecuteerd worden, maar mede dankzij een documentaire van de Nederlandse journaliste Jessica Villerius en inzet vanuit Amnesty International werd de executie een dag van tevoren afgeblazen.

Wie kwamen er vrij?

In één op de drie gevallen verbetert de situatie van de mensen voor wie we schrijven. De afgelopen tijd boekten we verschillende successen. Zo kwam de Ethiopische journalist Eskinder Nega na zeven jaar vrij. Ook de Cambodjaanse landrechtactiviste Tep Vanny en de oud-voorzitter van Amnesty Turkije mochten de gevangenis verlaten. Wij hebben – samen met jou – intensief actiegevoerd voor de vrijlating van deze dappere mensen. Bekijk alle resultaten van de afgelopen tijd op amnesty.nl/wat-we-doen/onze-successen.

Je kunt je aanmelden voor de schrijfavond via de Facebook-pagina van Amnesty International Dordrecht (onder ‘evenementen’). En je kunt natuurlijk ook gewoon binnenlopen en meedoen. Schrijfgerei ligt klaar, waarvoor slechts een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd.