© Amnesty International

11 OKTOBER: SCHRIJFAVOND AMNESTY INTERNATIONAL DORDRECHT

Op donderdag 11 oktober a.s. organiseert Amnesty International Dordrecht weer een schrijfavond. We schrijven dan met elkaar brieven voor mensen die onrecht wordt aangedaan. Je bent vanaf 19.30 uur van harte welkom op de eerste verdieping van restaurant Dordts Genoegen, Voorstraat 256 in Dordrecht.

Brieven schrijven is een van de meest bekende activiteiten van Amnesty International, de mensenrechtenorganisatie die dit jaar alweer 50 jaar actief is in Nederland. Dordrecht is een van de oudste lokale groepen: wij bestaan dit jaar 40 jaar.

Hoe werkt het?

Hoe werkt dat brieven schrijven? Je krijgt een beschrijving van de situatie van een aantal personen en bekijkt voor wie je een brief wilt schrijven. Er zijn (veelal Engelstalige) voorbeeldbrieven met daarin een oproep aan de betreffende regeringen, ambassades of koningshuizen om de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) na te leven. Ook kun je een groetenkaartje schrijven aan een activist om hem of haar een ‘hart onder de riem te steken’.

Successen in het afgelopen halfjaar

In één op de drie gevallen verbetert de situatie van de mensen voor wie we schrijven. In het afgelopen halfjaar hebben we samen onder meer de volgende successen behaald:
– 4 landen voeren de doodstraf niet langer uit
– Meer dan 100 mensen, onder wie de Maleisische oppositieleider Anwar Ibrahim, zijn weer vrij
– Bedrijven voelen zich aangesproken (over bijvoorbeeld winning van kobalt)
– Erkenning voor mensenrechtenverdedigers zoals milieuactivist Clovis Razafimalala uit Madagaskar (onderscheiding).
Voor uitgebreide informatie zie www.amnesty.nl, menuoptie ‘Wat we doen’, kopje ‘Amnesty’s successen van afgelopen halfjaar’.

Je kunt je aanmelden voor de schrijfavond via de Facebook-pagina van Amnesty International Dordrecht (/amnesty.international.dordrecht, onder ‘evenementen’). En je kunt natuurlijk ook gewoon binnenlopen en meedoen. Schrijfgerei ligt klaar, waarvoor slechts een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd.