Thapelo Mohapi (Zuid-Afrika) leidt een beweging die zich inzet voor mensen die in armoede leven en tegen politiegeweld. Alleen al in 2022 werden drie leden vermoord. De politie moet de moorden onderzoeken.

Thapelo zet zich in voor rechten in Zuid-Afrika

Thapelo Mohapi

Ondergedoken door actievoeren

Sinds 2021 zit Thapelo Mohapi ondergedoken omdat zijn leven in gevaar is. Samen met zijn organisatie Abahlali baseMjondolo (AbM), zet hij zich in voor de rechten van arme Zuid-Afrikanen. Veel mensen verhuizen daar van het platteland naar de stad omdat ze hopen dat het leven daar beter is. Vaak komen ze in de stad terecht in een huis dat gemaakt is van afval, zonder stromend drinkwater of een wc en douche.

AbM-leden willen dat de mensen een beter leven krijgen. Ze spraken uit dat ze ontevreden zijn over de mensen die de stad besturen. Ook openden ze een school, boerderij, gemeenschappelijke keuken en een winkel. Veel mensen zijn het niet eens met de organisatie van Thapelo. Dat zorgde voor verzet, de AbM-leden werden bedreigd, gepest en enkelen zelfs vermoord.

Bericht is te lang voor de kaart.

-

Amnesty gaat zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens. Kijk voor meer informatie op www.amnesty.nl/privacy.