© Stacii Samidin

Hoe raakt etnisch profileren jou?

Stuur een oproep naar de regering!

Vertel het nieuwe kabinet hoe het jou raakt

37 keer gestopt door de politie in je leaseauto, tienduizenden euro’s kindertoeslag terugbetalen, altijd gecheckt op Schiphol. Je doet niks verkeerd, maar je wordt etnisch geprofileerd. Omdat je ouders niet in Nederland geboren zijn, je niet wit bent of een achternaam hebt die niet lijkt op Janssen of De Vries. De overheid discrimineert en dat raakt veel Nederlanders.

Het is verboden.
Het sluit mensen uit.
Het maakt ons land niet veiliger.
Het is in strijd met mensenrechten.
Het is vernederend om mee te maken.

Hoe word JIJ geraakt door etnisch profileren? Jouw verhaal helpt ons het kabinet te overtuigen in actie te komen.

Schrijf het op je online kaart en wij geven je boodschap door.

Kies de afbeelding voor de voorkant van jouw kaartje

Vul je voornaam in

Deel je ervaring of oproep met de regering

Bericht is te lang voor de kaart.

De Nederlandse Regering Binnenhof 17 2513 AA Den Haag

Amnesty gaat zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens. We sturen jouw kaartje met je voornaam, woonplaats en de boodschap aan het nieuwe kabinet.

Dit schreven andere mensen op hun kaart

Mensen zeggen ‘als je niks te verbergen hebt, is controle toch niet zo erg’, maar dat is het wel. Het is vernederend, oneerlijk en het moet stoppen.
Ik vond het echt een aanslag op mijn rechten als burger. De politie moet zich realiseren dat het geen eenmalige incidenten zijn. Als je iemand van kleur bent, maak je dit soort dingen heel vaak mee.
Elke Kuijper
Het is juist voor witte mensen belangrijk om te weten wat voor effect etnisch profileren op mensen heeft. Daarom zet ik me in om het te stoppen!